tisdag 1 december 2009

Ett godistroll

Det är vad jag är. Och mitt favoritgodis är mörk choklad och salt lakrits. Men nu i juletid då är det annat godis som gäller, har flera julfavoriter som t.ex. brända mandlar, skumtomtar, pepparkakskola också nr 1, min chokladkonfekt. Det är som ett mellanting mellan kola/fudge och knäck, lite svårbeskriven, men busgod. Gör flera laddningar varje jul och det blir soprent i burkarna på nolltid. Så i dag 1:a december gjorde jag årets första laddning, till inte bara min utan även familjens stora glädje.

Funderar på om jag ska dela med mig av receptet, hm, tänk, tänk, tänk. Ja ok, här är det. Koka, ät och njut för kom i håg "det ska va gött att leva".

Sussies Julgodis
75 g Smör
3 dl Strösocker
2 dl Grädde
1 msk Vaniljsocker
3 msk Kakao
 
 
Smält smöret och rör i sockret. Häll i grädden och rör samman. Tillsätt vaniljsockret och kakaon, blanda rejält. Koka i hop ordentligt, sänk värmen. Låt stå och puttra, tills du ser att det börjar bli segt att röra i, (rör då och då). Lite svårt att ge någon tid, det kan ta allt från en halv till en hel timme. Temperaturen ska gå upp till 135-140 grader. Häll upp i form och låt kallna. Dela i lämpliga bitar.

Tar gärna feedback på godiset om någon gör det ;-D

Dagens linslus: Snygg Tyson, även kallad Trasan, höll på att krypa upp och in i kameran. Nyfiken och sugen på något gott.




1 kommentar:

  1. Hej Sussie, alltid lika kul att läsa din blogg.
    Tycker extra mycket om när du lägger ut recept. Är alltid avundsjuk på Mickes goda matlådor. Gjorde ditt julgodis i går kväll -SUPER
    hoppas ni får en fin helg önskar din namne i Gbg.

    SvaraRadera