lördag 6 februari 2010

Franz Sacher

Komponerade 1832 den berömda tårtan som bär hans namn, Sachertårta. Det är en chokladtårta fylld med aprikosmarmelad och glaserad med en god chokladcreme. Fantastiskt god och aningen kaloristinn, men det är det värt.
Bakade en sådan idag som vi ska ta med till Farfar i morgon då vi skall fira honom på hans 80-årsdag. Nu hoppas jag att han kommer att gilla den och att den är så god som jag minns den. Har inte smakat Sacher sen jag vet inte när, är liksom inget jag bakar i tid och otid, bara vid speciella tillfällen.

Blev ingen dans igår kväll. Men däremot så klarade Micke och jag På Spåret med glans, hade samma poäng som paret Sundström vid målgång, vilket man får vara mycket nöjd med.

Höjde Elin Ruth Sigvardsson till skyarna igår, men glömde publicera ett smakprov från hennes repertoar. Kommer nu istället

Åsså drar spektaklet i gång igen då, melodifestivalen. Vet inte om vi ska kolla eller ej, men förmodligen blir det så. Är lite nyfiken, måste jag erkänna, på hur Dolph ska fixa värdskapet så det blir nog en liten koll i alla fall.


Dagens Middagsmeny: Piccata Milanese med färsk pasta, sallad och ett gott rödvin, (lat 42, Rioja, busgott)

1 kommentar:

  1. Jag åt Sachertårta första gången i Wien 1987 men jag ger den typ 2+. Det är helt enkelt ingen favorit. Får jag välja tar jag hellre en bit Princestårta eller en bit Pavlova!

    SvaraRadera