måndag 1 februari 2010

Ny månad, nytt blad

I almanackan. Februari 2010 kom äntligen, nu är vi lite närmre våren i alla fall. Längtar måste jag medge. Känns lite halvsegt nu med snöandet och med den påföljande skottning, bära ved och elda, borsta och skrapa fram bilen om morgonen osv. Nä nu är det skönt att det går åt rätt håll. Februari har ju den fördelen dessutom att den går ganska snabbt, tänk att några futtiga dagar kan göra sån skillnad.



Och vad månaden bär med sig för trevligheter det vet man aldrig, ett öppet almanacksblad. Jo, lite vet jag vad som händer såklart. Vi börjar med att gratulera farfar Allan som fyller 80 på söndag. Sedan kommer Valentindagen som vi egentligen inte firar, men något litet blir det allt. Och direkt på det så är det dags för årets första semla, mums, ända till den 16:e får man hålla sig. Men den som väntar på nåt gott..... Och jag väntar så gärna.

Sista februariveckan som heter nr 8, har så barnen sportlov. Vi har inget bokat, kan bli vad som helst. Bara vara hemma och njuta, åka till Gbg, Polen, Dalarna, eller nåt helt annat, nobody knows.

Men något jag vet det är att jag nu äntligen kan börja så smått med min frösådd. Nu är det dags att sätta pelargonfröna så dom hinner bli klara till sommaren. Älskar att pula och plantera, kan stå en hel dag och bara pilla med mina fröer. Även vid plantering har jag lite svårt att hålla igen, sätter alltsom oftast lite för mycket. Men jag räknar alltid med att inte allt tar sig och tar därför lite extra, nu tar det sig oftast och jag står med för många plantor när det är dags att plantera ut. Förrförra våren fick jag tex 12 tomatplantor och nästan lika många paprikor, hade fullt sjå att bli av med dom jag inte fick plats med. Tror jag börjar bli lite tjatig med mitt " Du ska inte ha en planta då, jättegoda/vackra blir dom?". Och att slänga - uteslutet. Ska försöka hia mig lite i år med planterandet, men det kommer bli svårt.


Dagens citat: Cigarren sysselsätter både händer och mun. Därigenom har jag många gånger undgått frestelsen att antingen strypa eller bita folk som har irriterar mig. ( Winston Churchill)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar