onsdag 10 februari 2010

Vårlängtan

Nu känner jag mig nöjd med kyla och snö. Snälla gumman tö kom, längtar efter dig nåt så förskräckligt. I dag snöade det ännu mer, så våren känns mer avlägsen än någonsin.

Känner hur det börjar klia i fingrarna att få dra i gång med fröer och växter. Sedan har vi det lite större projektet att flytta på växthuset. Vilket nog kan ta sin tid, är en himla massa jobb. Så lite mildväder och en ganska snar vår vore kanon, så tjälen går ur och vi kan börja gräva.

Har en förhoppning att vi ska kunna fixa växthuset under påsken och det står inte på innan vi är där eftersom påsken kommer första veckan i april i år.


I natt drömde jag tom om mitt växthus, så stor är längtan. Såg framför mig huset fyllas av allehanda växter, men mest av massa tomater, röda, svarta, gula, körsbärs, biff, runda, ovala, ja alla möjliga sorter. Har köpt en massa roliga frön som ska bli plantor och då bla Black Russian och gul pärontomat.


Sedan hoppas jag såklart att den nya platsen som jag valt till växthuset blir bra så att allt funkar som jag hoppas.

Funderar och planerar och funderar, nä nu vill jag sätta igång. Inte nu men NU. Filosofen Rene Descartes sa "Jag tänker alltså finns jag" och det ska gudarna veta att jag gör, både finns och tänker (kanske lite för mycket ibland).

Oh, ljuva tanke. En ljum vårkväll, lagom trött i ryggen och skitig om händer och knän efter en dag i jorden. En stunds kontemplation med en kall gröning i växthuset, det är livskvalitet det.

Nu ska jag nog ta och bläddra lite i mina trädgårdsböcker eller beställa några roliga fröer kanske.





Dagens Intruder: Ja nu var det inte nån riktig inkräktare utan Tyson slet ut pingvinen ut ur Williams garderob. Tuff som få går han direkt till attack, stick din dumming mitt hus. Han tog sig en tugga i näbben, sen var han vinnare. Han är för go den lille och väldigt kaxig, en riktig Tyson alltså.

2 kommentarer:

  1. vi får vässa spadarna och vänta ut kälen i jorden min gumma

    SvaraRadera
  2. Kan du odla Black russian så vill jag vara med på bartömmningen!

    SvaraRadera