torsdag 25 februari 2010

Silly Walking

Dagen har gått i gåendets tecken, dock inte som vanligt utan mer modell "fångå" eller "äckligt glidande gång"så till John Cleeses ganska viga silly walk har jag långt kvar. Är himla rädd att halka och knäcka till mig så jag för en ganska stilla tillvaro just nu. Går och rör på mig mest hela tiden, men bara för att jag inte ska stelna, för då gör det så ont. Mitt riktiga gående får vänta ytterligare nån dag . Men oj vad skönt det känns nu, är så himla mycket bättre så det går inte att med ord att beskriva. Vet inte vad som gjort mitt tillfrisknande så snabbt (förra gången tog det längre tid). Kan vara att jag tog mycket smärtlindring på en gång alltså kunde vara hyfsat rörlig trots smärtor eller kom till sjukgymnast och fick behandling, förmodligen en kombo.


Och bara för att allt känns toppen har jag bakat både det ena och det andra idag. Började redan tidigt i morse med frallor och har sedan rört i hop både en citronkaka och en morotskaka. Citronkakan är himla fräsch och god så den tänkte jag förmedla receptet på, varsogoda här är det.

Citronkaka

150 g smör
3 ägg
2 dl socker
rivet skal av 1 citron
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

1 1/2 dl florsocker
saft av 2 citroner

Smält smöret och låt svalna. Rör samman ägg, socker och citronskal. Vispa ej. Tillsätt smöret, mjöl och bakpulver och rör smeten jämn och fin. Häll smeten i en bakpappersklädd rund bakform och grädda i 175 grader ca 40-50 min. Låt kakan svalna en stund.

Gör ganska stora hål i kakan med tex chopsticks eller liknande. Rör samman citronsaften och florsockret och häll saften i hålen. Kan verka mycket men bara häll på, blir så bra så. Låt kakan stå till sig sedan nån timme och gärna lite svalt. Ta bort papperet och servera i lagoma bitar. Gottgottigottgott.





Dagens Kompis: Ja det är Mr Voltaren. Vågar inte chansa på att jag fixar mig utan ännu, så han fick vara med i dag med. Men en nedtrappning sker där med, fröken Tiparol är helt väck så om ett par dygn är jag allena igen. Nice.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar