tisdag 16 februari 2010

Å nu ska vi bage

Jovisst, det är ju fettisdag i dag. Så nu vankas det semlor här i huset. Visst, skulle ju hålla igen lite efter helgens frosseri men what the heck, är ju bara semmeldag en gång om året.

Här kommer mitt recept på släta bullar (landstingsbakelser) till semlor, faktiskt också aningens nyttigare då jag minskat lite på fettet.

Semmelbullar

50g jäst
1 1/2 dl socker
50 g smör
1 msk kardemumma (gärna nymald som smakar mer)
2 dl mjölk
1 brk kesella
8 dl vetemjöl (med hög proteinhalt)
3 dl siktat dinkelmjöl
1 nypa salt

Lös upp jästen med socker, kardemumma. Smält smöret och ljumma mjölken däri. Blanda med kesellan och häll över jäst/sockerblandningen. Tillsätt mjölet pö om pö och arbeta ca 10-15 min, ta i saltet. Arbeta en stund till.
Låt jäsa 30-45 min.
Ta upp och dela i bitar och rulla fina bullar av önskad size.
Låt jäsa på plåt ca 40 min. Grädda sedan mitt i ugnen 250 grader ca 8 min.
Svalna och fyll, ät och njut.

Carpe diem

Nu ska jag ta en långpromenad innan vi ska käka semlor. Inkomster och utgifter =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar