fredag 19 februari 2010

Rakt in i helgen

Sugen att åka spark, eller?
Älskar veckoslut och nu är vi här. Alla är nu hemma och lugnet lägger sig på Grönalund, ingen jäkt och stress. Jobb och plugg avklarat, mys och gemenskap väntar. Och i morgon bitti får man marmeladmacka till frukost =). Har mina rutiner och regler, vilket alla som känner mig vet om. Och en sådan är att just till lördagfrukost är det tillåtet att äta marmeladmacka. En kvarleva från när barnen var små och mer sötbenägna än nu, då införde jag att man får endast äta "onyttig" frukost på helgen. Så då blev det att det beställdes marmeladmackor och kalaspuffar om lördagen. Kanske tokigt, man sån är jag. Också inbillar jag mig att man uppskattar en del saker mer om man får längta lite.


Skottningen slapp jag också, Micke fixade det innan jag hann ut och greppa skyffeln. Hm, snodd på motionen. Men det ska komma mera (snö alltså) sägs det, så i morgon kan vi kanske parskotta. Har kvidit och varit tvär mot vintern en längre tid nu och visst längtar jag fortfarande efter blidväder och vårtecken. Men, det är ju bedövande vackert ute, känns som man går i ett riktigt Pär Ekström landskap när man är ute och går (vilket jag gör nu och då, ja, mest varje dag). Min mormor och morfar hade en målning av Ekström som jag brukade ligga och drömma mig bort i som barn, det var ett sånt bedårande landskap han målat. Jag var helt såld då och är det även nu och nu går jag i det, strange.


Hundarna är fortsatt märkliga, mest Texas såklart fast Tyson fortsätter sympatisera med honom. Hoppas, hoppas det vänder snart. Jobbigt med kärlekskranka killar.


OS, jäpp det lär det bli i kväll med. Och en stor eloge till Anja, hon är helt outstanding. Grattis. Har en liten undran apropå OS. Vem designade deras kläder? Och framförallt mössorna. Något så ohyggligt gräsligt var det längesedan jag såg. Inte sen morsan tvingade på mig en egenhändigt sydd och komponerad huvudbonad på tidigt 70-tal har jag sett liknande. Skärpning, finns bra svenska designers.... Skämskudde framför tv:n ju.


Dagens skivtips: The Fall - Norah Jones. Skaffa, lyssna, njut, bara så bra.
.

2 kommentarer:

  1. Jag är också en STOR Norah Jones fan och lyssnar just på henne (innan din rekomendation)!

    SvaraRadera
  2. Ja. visst är hon bra. Snudd på outstanding. Har henne som favvo sen platta ett, men hon är ju ingen listnötare direkt. Huvudsaken att "vi som hajar bra musik" fattar läget... Och alla andra br som finns Bluesbiljetterna till Mönsterås släpps nu i dagarna föressten, Hoffsten spelar fredag, Sky Highy lördag,. Vi bor inte långt bort,i Kalmar. Välkomna om ni vill, ska själv dit, en eller två dar inte klart ännu. Ha dt gott och välkommen hit om ni är på genomresa eller på väg hit. Har förstått att ni har lite anknytning till min region, så varför inte slå dom berömda flugorna i en smäll.........

    SvaraRadera