fredag 9 april 2010

Fredagslyx

Alla hemma igen. Var och hämtade hem Mathilda från sitt Ö äventyr och Micke kom från Gbg för nån timme sen.
Nu blir det lyxfredag med varmt vatten i kranarna och grekisk sallad med tillbehör till middag. Fatta vad nice, nu ska här duschas och njutas så det står härliga till. Micke fixade felet tämligen omgående, han är duktig min man, kan det mesta. Är väl därför vi kompletterar varandra, det inte han fixar, det gör jag. = D. Kaxigt, ja, men det bjuder jag på.

Tårtan är lagd och väntar bara på att garneras i morgon. Lovade i går att nedteckna receptet och här kommer det.


Anslag
3 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
2 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulvet

Smörj och bröa en rund form. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och häll i mjölken, låt svalna en aning. Vispa ägg och sockersorterna pösigt, jättepösigt. Sikta i mjölerna och bakpulvret, vispa inte, utan rör. Sist i med smör/mjölkblandningen. Rör om. Häll i formen och vips in i ugnen på gräddning i ca 40-45 min, kolla så den släpper kanterna, då är den klar.

Så nu är det bara att fixa en mumsig tårta och bjuda någon på, lite guldkant på vardan om det nu inte är födelsedag i faggorna.


Dagens dåliga bordsskick: Eller i det här fallet, golvskick. Kolla Tyson, han spottar kulor så det står härliga till. Han har liksom sin far inte riktigt hajat att han är hund och således ska äta hundfoder. Nix, inte gårdisar inte. Och jag har lyckats skämma bort dom ytterligare så jag får skylla mig själv, kröka rygg och plocka kulor. I dag fick dom finfin nötfärs som tillskott i kulorna, men som sagt dom flög i väg ut på golvet dom. Vojne, vojne.

1 kommentar:

  1. Hahahahaha!!!! Dom är precis likadana...ska lägga in ett foto! Lovis suger av grädden (du läste rätt)och sedan "snett ut åt vänster" där brorsan står och väntar. Ibland tror jag dom samarbetar... Grädden är ett sätt att få lite hull på damen som nu väger modiga 5,2 kg. Se dagens utställningskommentarer..."rätt storlek och typ"?! Tja, helt proportionell, lagomt hull men ganska liten... och söt som en dag.

    Ha det gott - ska bli kul att träffas / Mvh Inger o Lovis

    SvaraRadera