torsdag 8 april 2010

Nyskopad och fräsch

En hårtvätt kräver för mig 35 liter varmvatten och sen tillkommer resten då. Enligt en del beräkningar, har jag läst mig till, så "kostar" en 5 minuters dusch 60 liter varmvatten. Nu duschar jag i vanliga fall typ dubbelt så lång tid än den beräkning jag läste om.
Alltså har jag sparat in en "massa" varmvatten, energi och därmed slantar. Och det i sin tur berättigar alla sk fynd jag gjort i eftermiddags på auktionen jag var på.

Micke och jag, vi är fruktansvärt jämnställda vad gäller vissa saker. Han rensar förråd, lastar släpis och kör till tippen. Jag åker på auktioner ropar in, släpar hem och stoppar i förrådet.
Jamen, bättre kan det inte bli. Vi är båda nöjda och glada och så går det förrunt.

Var på auktion i dag alltså. Och idag var det riktiga fynd vill jag lova. En fin tavla, massa uddaglas, några fina gamla överlakan, två utekrukor, en massa rostfria pryttlar som är bra att ha (framförallt brickorna som jag ska servera snittar på vid nästa coctailparty) OBS: ironi. Och sist men inte minst, en fin gammal våg. En sån där fin riktig köpmansvåg, blev att tänka på Sjökvisten i Åsa-Nisse filmerna, där han stod bakom disken och skopade upp bröllopskonfekten i struten och vägde sedan på en sån gammal våg. Kruxet är bara vad jag ska få plats med den. Men det är världsliga ting som (tror jag) Nalle Puh sa, det löser sig.

Innan auktionen tog junior, hundar och jag en skogspromenad och där fick vi se två kanongulliga rådjur. Brukar inte gilla dom eftersom dom käkar mina tulpaner och är värdar för fästingar. Men i dag, nä dom var så gulliga där dom låg och vilade och inte ett dugg rädda för oss blev dom heller.

Bakat har det också blivit idag. Passade på att slänga ihop några anslag (tårtbottnar) innan vi gav oss av på dagens äventyr. Mathilda fyller år på lördag så tårtorna behöver läggas i morgon och ja det ena gav det andra. Har ett så himla bra och enkelt, samt såklart gott, recept på just tårtbottnar eller för den delen "lätt sockerkaka". Men i kväll tyar jag inte nedteckna det, kommer i morgon om nån vill testa.


Dagens Nya Kompis: Var tillsammans med Bonita på dagens auktion och där fick jag en burk med deg av henne. En vänskapsdeg av modell surdeg vid namn Herman. Han står nu på min köksbänk och ska förhoppningsvis börja bubbla och bete sig. Så om tio dagar kan jag baka på honom vilket ska bli så spännande. Innan dess ska han också delas på och skickas vidare, en kedjesurdeg med andra ord.

4 kommentarer:

  1. Jamen, garaget var ju PRECIS tömt och nystädat!

    SvaraRadera
  2. Jag vet honey. Men det såg ju så tomt ut därinne, så......

    SvaraRadera
  3. Finns det inte plats i garderoben nu för tiden???

    SvaraRadera
  4. Jo, men inte för såna saker ju. ;)

    SvaraRadera