onsdag 7 april 2010

Drog undan duschdraperiet

Skuttade in i duschen och drog på kranen. Iiiiii, aaaaaa, oooooo, shit, shit isande kallt. Vrider och vrider, inte en droppe varmvatten kommer ut ur munstycket. Vad är det som händer!!!!
Får lätt panik och börjar rya ordentligt och det är inga vackra ord som kommer ur min mun. Sat.., sat.., sat... Gordon Ramsey ligger i lä vad gäller användandet av the F-word under loppet av en minut, jag lovar.
Santa Maria, jag har färg i håret och måste skölja nu. Ser framför mig hur jag tappar stora tesar med hår eftersom tiden nu har gått ut för längesen och det är ju i alla fall kemikalier vi snackar om.
Halkar ur duschen och in i köket, hojtar på Mathilda som kommer.
- Hjälp, måste värma vatten och in och skölja ur möget.
Hon förstår direkt. Vi hämtar spannar och börjar värma. Alla plattor på spisen och vattenkokaren går. Fyller upp ett spann hjälpligt och kastar mig in igen i duschen. Börjar så skopa vatten över mitt stackars huvud. Mathilda kommer och fyller på och byter spannarna åt mig. Jag skopar och skopar. Fatta vad mycket vatten det går åt för att få bort färgcreme ur håret. En skaplig huvudvärk och en ganska lång stund senare kan jag så äntligen kliva ut ur duschen. Har väl shockat såväl knopp som kropp med växelvis iskallt/varmt vatten kan tro. En liten lätt "efter påsk tortyr", en del lider under påsk men jag tar det efter. Har alltid varit lite egen.

Håret sitter i alla fall kvar, det är dom små glädjeämnena som gör dagen eller!?. Och just då var jag busglad.

Men vad hände? Jo, varmvattenberedaren har packat ihop. Vet inte om det är nåt litet eller stort fel. Micke får kolla när han kommer hem. Och så himla typiskt, sånt här händer alltid när jag är själv hemma, ja jag vet är själv mest jämt, men i alla fall. Har felsökt det jag kan dvs kollat proppar men där ligger inte felet. Nu väntar vi bara på Micke alltså så får vi se hur det går.

Lever lite "semesteliv" nu, värmer vatten på spisen och fick faktiskt en liten funderare över allt vi tar förgivet. Det funkar ju såhär också, ja inte i längden, men ett par dar är ok. Vanliga enkla saker tar bra mycket längre tid så det positiva i sammanhanget är att det hände nu när barnen har lov och inte i den vanliga vardan. En sak är säker, ska inte klaga över trivialiteter som ljummet duschvatten längre, nu när jag varit i "isvaken" och vänt.

Trädgården har fått stå tillbaka idag för andra göromål, lite tråkigt för det har varit kalasväder precis hela dagen. Men trädgård och väder (kanske inte alltid lika fint dock) finns kvar, är bara att fortsätta en annan dag.

Nu ska jag inte gå och duscha men väl läsa en stund innan det är dags att koja. Men först av allt ska jag ringa och kolla att allt är väl med Mathilda. Körde henne ut på Ö:n i dag där hon ska vara några dagar med ett gäng kompisar. Grilla, snattra, umgås, spela spel(?) och ha det mysigt, härliga tonårstid. Vill också åka på tur och mysa, fast jag får hämta på fredag så man får vara glad för det lilla.

Over and out för nu, hörs. Och du, ta tillvara på dom små glädjeämnena för som det sägs"man saknar inte kon förrän båset är tomt", kon i mitt fall var varmvattnet såklart.




Dagens charmknutte: Kolla så gullig han är vår Tyson. I lekens virvlar märker han inte när hans stora öron vänds ut och in. Och sen bums ner och vila en stund, fortfarande med öronen ut och in. Men han är glad ändå.


2 kommentarer: