tisdag 6 april 2010

Utedag

Vackra krokusar runt vårat äppelträd.

Vilket väder vi haft i dag, bara så skönt att det knappt med ord går att beskriva. Sol, nästan vindstilla och runt tio grader. Toppen, för såväl själ som kropp.
Har således varit ute en stor del av dagen. Har räfsat, rensat och klippt och grävt ner mina julhyacintlökar som legat och väntat på jordkontakt.

Nu går det undan, det spirar och gror och kliar i fingrarna sådär härligt som det bara kan göra en solig aprildag. Har även gödslat för första gången i år, så nu hoppas jag all växtlighet får sig en liten extra skjuts.
Massa ideér och planer har jag för trädgården (som vanligt), hur många som blir sanning det vet jag först framåt oktober när jag summerar växtsäsongen.
Spelar egentligen inte så stor roll om alla planer går i lås för det är ju att drömma och planera som är halva nöjet.

Nu är jag sådär sköntrött som man blir av mycket luft och fantiserande/planerande samt en liten skön promenad efter min trädgårdsdag. Men eftersom vi, barnen och jag, har lov (stackars Micke får jobba han) så har vi heller inga tider som vi behöver passa. Fri lek i några dar alltså. Ska ta en varm och go dusch nu, sen en kopp cafe au lait i soffhörnet innan jag kastar mig ut i drömmarnas värld (igen).

Hörs i morgon om ni vill. Dröm gott, dröm mycket och dröm stort, för siktar man mot stjärnorna så når man trädtopparna.



Dagens plan: Som inte är så långt från att gå i lås. Har klurat på ett lusthus som jag tänkte använda att odla klängväxter och lite matnyttigt runt samtidigt som man kan sitta därinne och kuckelura och drömma. I dag hittade jag ett som kan funka. Kanske det flyttar hem hit. Fint skulle det bli, ser det framför mig i min lilla trädgårdsdröm. Ett hus för kontemplation, eftertanke och ett och annat skratt. Kan inte bli bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar