torsdag 15 april 2010

Ännu en solig vårdag

Helt fantastiskt väder i dag med. Sol och klarblå himmel, aningens blåsigt, men bara så skönt. Passar på att vara ute så mycket det går. Fortsätter med lite nedklippningar och städning av trädgården. Kom på i dag att jag glömt klippa min klematis och bara att göra det då.

Traskar dit och ska till att börja, men hittar den inte, den är helt överväxt och liksom insnodd i murgrönan som växer bredvid. Som bläckfiskarmar breder murgrönan ut sig och med "sugkopparna" biter den sig fast där den kommer åt. Helt otroligt vilken växtkraft alltså, har tom brett ut sig såpass att den var på väg att växa in under gångplattorna.

Hittar så min klematis insnärjd bland alla murgröneblad, lirkar loss och klipper ner, klart. Men nu är jag liksom igång så det är bara att fortsätta kampen mot murgrönan. Vet av erfarenhet att man kan vara tuff, den tål mycket. Så det var ingen pardon när jag drog igång, tog allt jag kom åt förutom taket (har tom vuxit inunder takpannorna). Nu har jag klippt bort såpass att man kan se torpet igen, som inte är så himla snyggt efter murgrönans framfart. Men i alla fall. Och mysigare när man är inne och kan se ut....

Är inte helt omöjligt att det blir ett grabbatag till, ska bara se hur den här attacken tar sig.

Texas och Tyson formligen älskar solen. Ser hur dom njuter och trivs ute såna här dagar. Håller med helt och fullt, för jag njuter jag med. Favoritplatsen för tillfället är rabatten intill garageväggen där det är både full sol och dessutom har dom total koll på allt som sker. Vilka som går/cyklar förbi eller om nån skulle drista sig att komma in. Men kollen på matte kan vara lite sämre, för ibland varken hör eller ser dom mig, blir totalt ignorerad. Känner mig så frustrerad när ingen av dom kommer på inkallning, öronen är out of order liksom. Går fram (helt fel ur uppfostringssynpunkt, jag vet. Men frustrationen..), försöker påkalla uppmärksamhet men icke, jag syns inte, jag hörs inte. Finns jag ! Jo, jag tänker, alltså gör jag det.....

Så i såna lägen är det bra att dom är små. I dag blev det en under var arm och raka spåret in. Frihet under ansvar... bla bla bla, ser hur dom tycker jag är en stygg matte. Men faktiskt var jag tvungen och gå in och ta reda på degen som ska bli limpa ju. Så det så. (Inne var vi bara en timme, sen drog det i utetarmen igen och allt gammalt groll var glömt. En strimma sol hittade pojkarna inne oxå).

Nu ska jag, ve och fasa, fara och veckohandla. Har dragit på det lite för länge så nu måste jag. Tillhör väl inte mina favvosysselsättningar, men det är som med allt som är mindre roligt. Det är skönt när det är klart.


Och alla som slipper hoppas jag får en skön vårkväll, hörs i morgon om ni vill.


Dagens Gäst: En gammal bekant dök glädjande nog upp idag, Frasse Fasan. Var längesedan vi haft fasanbesök så det är himla skoj att dom vågar sig hit igen, trots T&T :s framfart i omgivningarna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar