måndag 10 maj 2010

Lite mer action

Om man jämför slowmotion dagarna som var i helgen så har dagen gått i raketfart. Det har varit, om inte febril, så i alla fall en massa aktivitet under dagen.
Städning, tvättning, promenerande och äntligen så kunde jag få några timmar med mina växter. Förmiddaggen regnade tyvärr bort, därav städningen då. Men sen på middan och framåt kunde vi äntligen ge oss ut. Solen tittade tom fram en sväng, kändes lite ovant men fy bubblan va skönt. Har nu i växthuset tomater, paprika, physalis, sallader, kryddor, krasse, luktärt, kejsarvinda, blomman för dagen, gladiolus, dahlia och rosor. En del ska vara kvar därinne och andra ska växa till sig och flytta ut bara vädret tillåter. Var himla nära att åka och köpa några Lyckliga Lottor i dag och plantera i lådorna på torpet och vedboden. Men besinnade mig då det hotas med frost i natt och växthuset börjar bli ganska fullt, får inte plats för fler nattgäster. Får hia mig några dar till med det tror jag. Börjar bli desperativrig nu, så här sent ute med sådd och plantering kan jag min själ inte påminna mig att jag varit nån gång tidigare.

Har varit sådär måndagsirreterad i dag, retlig och fed up. Typiskt "början på veckan syndrom", vet att det går över snart ( ja redan nu faktiskt), men pestigt är det. Sur på vädret, sur på att alla skitar ned omkring sig och bara jag plockar, sur på (alltid) full tvättkorg, sur på trasiga vitvaror, sur på att det släpas in gegga i hela huset, vilket betyder dammsuga igen. Såna här dagar saknar jag mamma mer än nånsin, hon var fena på att få en på bra humör på en gång. Hon vände liksom på allt och vips var det ljust och glatt igen. Men nu är allt ok igen, har ju fått lite jord på händerna och lite sol på min långa näsa så då går det inte att vara annat än glad ju.
Men, vad jag faktiskt vill säga är, har du en mamma (eller någon annan liknande i närheten) som är sådär bra att prata med eller bra tiga ihop med och som ändå förstår och kan hjälpa i stort som smått. Berätta att du värdesätter det och slösa med goda ord och kramar för väntar man kan det bli försent. Hellre för mycket och ofta, än sedan eller inget alls.

Huvva, vad allvarsamt och pekpinnigt det här blev då. Nu får jag besinna mig så jag inte blir gråtmild också.

Ha en skön måndagskväll. Hörs snart igen. Kram

Dagens Snygging: Och tillika en av de bästa röster som någonsin funnits. Lite go musik för att toppa dan. Lite mindre snack och mer handling, jäpp det skriver jag under på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar