torsdag 20 maj 2010

Sten

Alltså, om jag hade levt i småland på 1800-talet och varit tvungen att bruka jorden för min överlevnad. Hade tveklöst emigrerat, som så många gjorde då, för den småländska jorden är inte att leka med. Sten, sten och ännu mera sten. Amerika jag kommer, hade jag nog sagt mig själv och tagit häst och vagn till Gbg för vidare färd över vattnet till det stora landet i väster precis som Karl-Oscar och Kristina gjorde. Har baxat, knuffat, grävt och bråkat med sten en hel del idag. Fick för mig att flytta på ett par bumlingar, som vi för övrigt grävde fram ur jorden förra året, ville få in dom lite närmre lusthuset(som blivit stenfyllt). Tyckte att dom skulle göra sig lite bättre där och på den vägen var det. Eftersom jag är en envis och tjurig jävel så gav jag mig inte. Aldrig i livet att jag skulle ge upp och att vänta på hjälp, nej det är inte att tänka på. Har jag bestämt mig stt nu ska det ske, då blir det så också.
Så en timme senare och med ont i rygg och armar hade jag, med spättets hjälp, vunnit kampen över stenen.
Under resans gång hittade jag massa mindre varianter som jag kastade åt sidan och kunde sen använda till att göra ett litet röse där jag planterade några stenpartiväxter som jag råkade ha hemma. (Växter är nåt jag ofta råkar ha hemma). Lite gräsklippning på det så har jag fått min dos för i dag. Är nu lite lagomt mör och sådär härligt trött som man blir av ett rejält dagsverke.

Har gjort mig förtjänt av en pilsner tycker jag och en sån tänker jag också ta. Den ska avnjutas framför tv:n och Landgång strax, för det är ju torsdag och helig tv-tid kl 20.30. Förutom German ska ni kolla in en annan trevlig kille, Landgångs-Anders som är ytterligare en av många Laurinare med charm, ( här finns han också http://snyggve.webblogg.se/). Tänk så många roliga och trevliga människor det rederiet har, hur kan det vara så kan man undra. Ja, inte vet jag, men en gissning är att man trivs och då blir man ju glad. Så var det för mig i alla fall och är för maken.
Nä gott folk, nu avviker jag. Ha det bäst och må lyckan stå er bi. Hörs snart igen. Kram.


Dagens Grovarbetare: Det är jag och jag är glad, är ju gammal Laurinare jag med. Och favvobrallorna har varit på nästan hela dagen. Livet leker.

2 kommentarer:

  1. Du är för go Sussie!!! Nu drar jag till Kreta, på söndag närmare bestämt! Kram på er!! /Eva

    SvaraRadera
  2. Underbart. Ha det gott och krama om familjen Harriet. Kram från oss alla.

    SvaraRadera