tisdag 11 maj 2010

Mina snygga killar

Fick i dag fotot på snyggingarna Texas och Tyson, blev riktigt bra tycker jag. Och visst är dom ganska lika, ingen tvekan om att Texas är fadern ;-)Nu är dom inte bara lika till utseendet utan har en del andra likheter och för den delen olikheter med. Precis som oss människor som har olika personligheter så har ju djur också olika sätt och i detta fallet då såklart, hundligheter.
Våra hundar är två starka hundligheter med en massa, både lika och olika, egenheter.


Texas han är en riktigt envis kille, vill han inte så vill han inte. Basta. Tyson har väl så smått börjat envisa sig han med, men det är långt kvar till pappas stubbornness. Det är väl inte för inte som pappa och farfar heter Envise Ebbe.

Båda spottar hundkulor omkring sig när dom äter. Har liksom inte hajat att dom är hundar och ska äta sånt där. Tittar på mig med sina vackra ögon som säger "jamen ät själv då om det är så gott". Dom är ju gårdshundar vilket egentligen betyder gourmethund, vill ha god mat och då gärna bla nötfärs, gräddsås, leverpastej, skinka och emellanåt ett smaskigt märgben. Samtliga livsmedel får dessutom gärna vara ekologiska.

Båda sover på rygg under täcket jättenära nån av sina människor och tar dessutom gärna sovmorgon, vill inte bli väckt före kl 8, tack.

Båda skäller och vaktar så det står härliga till. Ibland lite för mycket faktiskt och då när jag ska varsko att det är dags att sluta skälla och jaga cyklister längs vägen. Det är då ytterligare en likhet ger sig till känna, båda drabbas av plötslig dövhet, öronen är "out of order". Matte kan nästan få spader när hon, ja jag alltså, blir så där ignorerad och utfryst som man bara kan bli av två gårdisar som bildat ett gäng. Mina små danska raggare, bil älskar dom också att åka båda två. Nemas problemas att få in dom i bilen, kommer som skott när dom hör den öppnas.

Texas han gillar att knäa, kommer allt som oftast uppskuttande och vill sitta och gosa en stund. Tyson däremot han föredrar att kvällsmysa på egen hand, vill inte alls sitta i knät när man försöker ta upp honom.

Pussas vill Tyson, stora blöta härliga pussar får man av honom så fort han får en chans. Han är så himla social och alltid glad, älskar att möta nya människor. Ett svansviftande, hoppande, pussande charmtroll, det är Tyson det.

Texas han är lite mer avvaktande och skäller lite först för att vara på den säkra sidan. Sen när han kollat så allt är ok, då slappnar han av och colar ner sig. Låter sig klappas och kan tänka sig att nosa lite bakom örat om han känner att vederbörande är värd det. En riktig cooling.


Ja, såna hundligheter va, det är mina grabbar det Texas och Tyson. Och allt ovanstående är ju egentligen bara en bråkdel av deras lik/olikheter, upptäcker hela tiden nya saker och det är det som är lite av charmen med att vara matte till två gårdisar.


Over and out. Hörs snart igen.



Dagens Dubbel: Nej, inte spel och dobbel. Utan förena nytta med nöje. Klippte gräset för första gången i år, en lätt toppning bara. Doften av nyklippt gräs mmmm, finns inte mycket som klår det. Ljuvligt. 45 minuters klippning, det är ganska bra motion. Motsvarar ett lika långt aerobicspass. Två bra saker alltså, eller egentligen tre, godoft, motion och en snygg gräsmatta.

1 kommentar:

  1. HAr jag inte sagt det förr?! Världens snyggaste cool-killar!

    Imorgon ska jag på min första officiella utställning i Kolbäck - så håll tummarna. Jag höglöper så jag hoppas att de andra (männen...) inte kan hålla takten. Kanske jag har en lite större chans då.../Kram Lovis m flock

    SvaraRadera