tisdag 25 maj 2010

Måndag

Har det känts som idag. Inget har gått som jag planerat. Hade tänkt fixa så mycket utomhus, men det kom helt av sig. När jag var ute började det regna. Gick in och då slutade det och till och med en strimma sol. På den vägen har dagen varit, jag ut = regn, jag inne = uppehåll.

Less och lite småförbannad på vädret alltså, ingenting har jag fått gjort som jag hade planerat. Trött blir jag också av den här väderleken, kan nog vara lite åska i luften.

Men, men det är bara att gilla läget och hoppas på en bättre dag i morgon.

Så det var bara att revidera planerna och jobba inomhus istället. Inget ont som inte har nåt gott med sig heter det ju. Nu har jag tomma tvättkorgar och nya gardiner i sov och allrum, me like....

Hade en tid för cellprovstagning på eftermiddagen. For dit i god tid och klev så in i väntrummet. Plockar upp den medhavda lappen med kryssfrågorna. Kollar lite förstrött på den...Nej, det var ju i går. Shit kom ett dygn försent, rätt tid, fel dag. Bara att åka hem igen då i ogjort ärende. No fun, för ny tid kan ta tid att få. Riktig måndag alltså.

Tror det är dags att baka nåt gott för att pigga upp sig. Kanske inte i kväll, men i morgon. En paj som är inte bara god utan även lättbakad. Bra så här i försommartid när det är mycket på gång vad gäller mottagningar av olika slag. Varsågoda en smaskig..

Ananaspaj

Pajdeg:
150 g smält smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl Creme fraiche
1.5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 brk krossad ananas (medelstor)

Blanda degingredienserna och tryck ut i en pajform. Ställ svalt under tiden du gör fyllningen. Låt ananasen rinna av riktigt ordentligt. Vispa ihop creme fraiche, socker, vaniljsocker och ägg. Rör ned ananasen. Häll fyllningen i pajformen. Grädda i 200 grader ca 15-20 min. Låt svalna lite, servera med glass eller grädde om du föredrar det.

Ajö, ajö senapsfrö. Hörs snart igen. Kram

Dagens Berglin: Känner man igen sig? Svar: Ja

3 kommentarer:

  1. Jag har typ samma recept på ananaspaj fast i mitt står det gräddfil!

    SvaraRadera
  2. Bra recept på paj! jag tror jag ska baka 40 st till mitt kalas....

    SvaraRadera
  3. Ariane, tror det kan räcka med en sisådär 6-7 st typ. Tror dina gäster är mer intresserade av avecen än av desserten.

    Marie, ja det är ju en bra variant och lite fettsnålare ;)

    SvaraRadera