tisdag 1 juni 2010

Full tank och ett halvt paket cigaretter

Som bröderna Jake och Elwood Blues sade. Och nu jäklar är jag fulltankad med bra musik och kommer att klara mig ett bra tag på gårdagskvällens konsert.
Ja, det var konsert i går kväll i Malmö med två av musikvärldens giganter, Eric Clapton och Steve Winwood. Så bra det var, kan inte med ord beskriva. Men om jag säger att det var nåt så inihelvetessjujävla bra, ja då är jag en liten bit på väg. Massa gamla godingar radades upp som ett pärlband under kvällen. Och för att nämna några låtar så var det "Gimme Some Lovin" (som ju bröderna Blues gjorde sin version av i filmen), "Layla" en bra version där Winwood fick stort utrymme och "Cocaine" såklart. Ja det är bara en liten smula av allt bra som framfördes. Och vilka musiker sen, sitter bara med gapande fågelholksmun och tittar på storbildstvn hur händerna får fram de mest otroliga ljud ur instrumenten. Stort.
Ja himmel vilken kväll. Vi var alla toknöjda och aningens tagna efteråt.
Innan konserten så var vi ut och åt och drack lite gott, sen tog vi en taxi till arenan. På väg ut passade vi på att fara en liten omväg runt "mina" gamla kvarter, möllevångstorget, och det är inte utan att jag längtar lite tillbaka. Är nåt speciellt med Malmö, gillar den stan. Många roliga minnen har vi därifrån maken och jag, tror vi får ta en tur tillbaka ganska så snart och göra stan på riktigt som på den "gamla goda tiden". Spelningen höll på i ca 2 timmar och eftersom det fanns en del att smälta så blev det sen en liten stund på en uteservering innan vi fick ge upp för dan och gå till hotellet. Micke skulle vidare till Gbg, Pelle till Trogir och Alice och jag vi skulle hem till vår lilla stad på östkusten, så nåt större nattsuddande blev det inte. Hem kom jag i dag något försenad pga tågstrul, men det löste sig till slut. Nu är jag lite slak men mycket glad. Har varit ett kanondygn, tänk att en måndag kan bli så bra. Ha det gott kära allehopa. Lyssna på mycket bra musik, som balsam för själen. Kram

Dagens Låt: Kan inte släppa den, hör den hela tiden "Gimme Some Lovin". Här i orginalversionen med Spencer Davis Group och en något yngre Winwood på orgel.










2 kommentarer:

  1. Ja,men är jag avis då eller???!!!! Skulle verkligen behövt en sådan måndagkväll med den musiken och de artisterna!! Är tillbaka i vardagen med hälsningar från ett svalt Kreta. Turisterna lyste också med sin frånvaro. Kram Eva.

    SvaraRadera
  2. Det kommer fler måndagar och mycket bra musik har ni ju i huvudstaden.Kanske Thomas kan ställa till med konsert, han spelar ju i ett bluesband nu. Och då, ja då kommer vi upp snabbt som ögat. Otur att det var svalt även på Kreta. Ni får njuta av Sverige värmen nu i stället. Ha det gott. Kram

    SvaraRadera