onsdag 29 september 2010

Efter regn kommer sol

Visst är det så.
Måndag och tisdag var det regnigt och blåsigt men i dag kom belöningen.

En strålande höstdag, vindstilla och solig. En sån där dag som man bara går och småler och suckar av välbehag, njuter av den vackra naturen och riktigt insuper den goa hösten.


Efter en kanonskön långpromenad lade sig Texas och tyson i gräset och bara njöt av solens strålar som värmde de små kropparna.
Jag lade mig inte, utan passade på att hänga lite tvätt i det vackra vädret.

Tog sen in mina sista basilikaplantor, börjar bli lite för kallt nattetid i växthuset. Passade på att plocka av dom som var risigast och gjorde en pesto.
Recept har jag inget, höftar och improviserar. Blir olika varje gång och har jag inte det ena så tar jag det andra. Lite eller inga pinjenötter hemma, ja då blir det solroskärnor, lite basilika - fyll upp med persilja. Och ibland blandar jag även ner soltorkade tomater, vilket blir riktigt gott.
I dag hade jag alla originalingredienser hemma så det blev en klassisk pesto. Här finns recept på en klassisk.


Har man inget att göra så skaffar man sig. Bestämde att det är hög tid att plocka undan sommarkläderna och har jag bestämt mig blir det så.
Plockade ut allt och spred ut över sängen, hämtade vinterlådan och spred runt det med.
Sen händer det annat, måste vänta med klädpysslet också blir det som det blir. Allt ligger där jag lämnade det för några timmar sen.
Alltså, vill jag sova i natt får jag se till att göra klart. Och nu har jag ingen lust längre. Tidigare ville jag, nu måste jag, taskigt läge.

Ha en skön kväll kära allehopa. Själv ska jag gå in i garderoben. Kram från en tidsoptimist som tror hon ska hinna allt och lite till på en och samma dag.

2 kommentarer: