tisdag 28 september 2010

Sydamerikanska Piroger

Vädret tarvade en soppa till middag. Så blev det och som sopptillbehör gjorde jag Empanadas, en pirog med sydamerikanskt ursprung.

Nu har jag modifierat receptet något som jag ursprungligen fick av German när vi arbetade tillsammans till sjöss. Han lärde mig att ha i russin och ägg, antingen både och eller var för sig.
Här har jag uteslutit det då mina barn gillar dom bättre utan.
Några kryddor har jag också lagt till på eget bevåg, paprika och vitlök.

Jag gör dom ganska små, då blir det ca 20 stycken. Väljer man att göra något större blir det ca 12.

Passar perfekt som snack, drinktilltugg, utflyktsmat eller som här till soppa. Funkar givetvis bra solo också, kanske med en sallad och en god dressing.

Vill man kan man göra ett vegetariskt alternativ och fyller då med en god risotto. Brukade göra det när jag arbetade på en skola med veg.inriktning och barnen gillade dom helskarpt.
Då är det ju såklart inte längre Empanadas, men gott i alla fall.

Och nu kommer receptet.

Empanadas

Deg:
150 g smält smör
1 dl ljummen mjölk
1/4 pkt jäst
ca 6 dl mjöl, jag blandar dinkel och vete (ytterligare en modifiering)

Fyllning:
2 hackade gula lökar
2 hackade vitlöksklyftor
500 g nötfärs
2 färska chilisar
salt, svartpeppar, koriander, spiskummin, paprikapulver (efter smak)
ev, om du vill ha dom busstarka, lite sambal oelek
1 1/2 - 2 dl vatten

Blanda alla ingredienserna till degen ordentligt, gärna i degblandare. Låt vila i en timme.

Sätt på ugnen, 200 grader blir toppen.

Stek fyllningen tills ingen vätska återstår, låt svalna.

Kavla ut degen och ta ut rundlar, lägg på fyllningen, pensla kanterna med lite vatten så nyper det bättre. Vik till halvmånar och kläm ihop kanterna ordentligt.
Jäs empanadasen i 10 minuter, pensla med uppvispat ägg.
Grädda sedan i mitten av ugnen ca 20 minuter, lite beroende på storlek.

Låt svalna aningens. Done.

Ät och njut

Funkar såväl varma som kalla.

Tips: Jag brukar göra en rejäl sats (alltså dubbel) och sedan styckfrysa dom ogräddade.
Bara sedan att ta fram och grädda när suget kommer. Gräddningen blir då lite längre såklart, känn med sticka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar