torsdag 16 september 2010

Shit Pommes

Eller på svenska, skitäpplen.

Nästan alla äpplen är angripna av rönnbärsmal. Blev varse det i dag när jag plockat in massa fallfrukt, en tio -tolv kg ungefär.

Vi har två träd, ett Signe Tillisch och ett Gravessteiner och båda är angripna. Grr, grr.

Av alla dessa kilon fick jag till slut, efter mycket skalande och skärande, ihop 1.5 kg äpplemos.

Blir så in i bomben tjurig, men men så är det och inte mycket att göra åt det heller.
Bara att gilla läget och göra det jag kan av det som blir kvar efter allt skärande.

 Och, dom få exemplaren som malen inte gått i, dom ska ätas naturella med andakt.

Skönt att det är fredag i morgon, längtar. Den här torsdag var inget vidare och det inte bara för äpplenas skull. Nä kändes avigt redan i morse. Så äppelhistorien liksom bara toppade min dag.
Men, bara att se framåt. Bra med mindre bra dagar ibland, då blir nästa dag toppen.

I morgon blir en toppendag, bestämt här och nu.

Nu har jag en dejt (Mat Niklas på T:v), så det blir ajö för nu.
Kram från en lite purken, men i botten glad och nöjd Sussie på grönalund som skulle behöva flippa ut lite. Hoppas på långmåne i natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar