torsdag 4 mars 2010

Spankulerade omkring

Och "inspekterade" ägorna idag. Plötsligt slog det mig när jag trampade igenom skaren och snubblade till, snart påsk. Oh dear, det är bara en månad till påsk. Ja, om exakt en månad 4/4 är det påskdagen och då ska vi vara i full gång med växthusprojektet. Känns ganska osannolikt idag faktiskt. Fortfarande massa snö och en djup tjäle. Hur det ska hinna bli vår till påsk, ja det övergår mitt förstånd. Men, konstigare saker har hänt, så det är bara att hoppas på ett riktigt rejält mildväder och lite regn + blåst några dar. Sen är det bara att börja gräva och bära, fixa och trixa och finally plantera..........

Soppdag hade jag i dag och det innebär även nybakat bröd och efterrätt. Visste inte riktigt vad jag skulle hitta på till dessert, paj - nja, kräm - nej, glass - hade i söndags, fruktsallad - nja.

Ja så blev det nåt annat då. Hade massa apelsiner och en burk mascarpone hemma. Ok tänk, tänk, ja så får det bli och det blev det. Apelsin med fras, mascarponecreme och lite hyvlad choklad. Barnen tyckte det var jättegott och det var faktiskt helt ok, fräscht.

Så är nån sugen att testa gör såhär, men du gör den a la minute annars blir inte fraset frasigt.


Apelsindessert

Apelsiner
Musli
mörk choklad
mascarponeost
florsocker
Vispa mascarponen med önskad mängd florsocker (3-4 msk) tills den blir mjuk och fluffig.
Filea valfri mängd apelsiner (jag hade 4 st till 3 pers).
Bottna ett serveringsglas med musli, eller krossade kaksmulor, varva mascarpone och apelsiner . Avsluta med hyvlad mörk choklad ovanpå.
Done och plättlätt.

Min trisslottstur tog slut på dag tre, men det var kul så länge det varade. Fast i dag vann jag nåt annat (vad vet jag inte ännu, ett kit av nåt slag sades det). Ringde in till ett lokalt radioprogram och tävlade i en musikfråga, röda tråden. Blev lite paff måste jag erkänna att jag hade rätt och att jag kom fram. Men kul var det. Gillar sånt, tävlingar och att tjöta med folk och om det dessutom är musik med i bilden, ja då är det toppen.

Dagens Radio: Jäpp ännu mera radio. Hörde ett så himla bra ordspråk som jag bara måste dela med mig av. "Det gäller att ha karaktär om man ska sälja resår på metervara"

Helt underbart, visst är det!?

3 kommentarer:

  1. Halloj!Jamen kommer ni på agility marathon nu i sommar då?!!Arris kalas i samma veva, så då får man väl en fiin hejarklack oxå.Eller så får de hålla sig hemma å kolla på kronprinsessans bröllop.Skulle va sköj om ni stannade!Våran första officiella-om vi vågar...JO vi SKA våga!!Kolla in mer info på Fagersta Kennelklubb det är de som anordnar.Kramelikräm:)Kusinen från landet/Nanna

    SvaraRadera
  2. Jo, kul skulle det vara. Men agilityn är i juli och Arris kalas i juni (om jag inte missuppfattat det helt). Mathilda är väldigt sugen, så vem vet.....Anmälan ska ju inte vara inne förrän i början av juni så vi hinner tänka.

    Kramelikramelikram
    Kusinen i småland

    SvaraRadera
  3. Siddu!!De ä inte för intet man e en 'original blonde'-med allt vad det innebär!Kastat om en månad..inget ovanligt tyvärr...haha!Jag är bara glad de gånger jag upptäcker det i TID!Såg att eran klubb i Kalmar har MASSOR med agility tävlingar på G..kul!Kramkram..N

    SvaraRadera