onsdag 31 mars 2010

Dymmelonsdag

Kallas onsdagen i "tysta veckan" eller "dymmelveckan" som inleds på palmsöndagen till minne av Jesu intåg i Jerusalem. På onsdagen skulle påskfriden inledas och man virade tyg runt kyrkklockorna för att dämpa ljudet. Ibland bytte man även kläppan mot träpinnar sk dymlingar, därav namnet dymmelveckan.
Arbetet skulle vila och häxorna var extra farliga denna dag trodde man.
(Jag känner mig inte extra farlig!!?)
Nåväl, så var det då men nu är det ganska annorlunda.

Dristade mig att fara till Maxi för att påskhandla. Kan säga som såhär, det hade resten av kommun också gjort. Tog tre timmar och inledningsvis fick jag tom köa för att få loss en scanner. Huvva. Och jag trodde jag var smart som handlade i dag istället för i morgon.
Men nu är det gjort och gladast är nog räv,.. nej jag såklart.
Med eller utan mat så blir det påsk i alla fall och fira kan man göra på många sätt.

Blev så ledsen och upprörd när jag hörde på ekot i dag.
I måndags blev en 78-årig kvinna nedslagen på en parkering i Landskrona pga ett parkeringstjafs. Nu, berättade nyhetsuppläsaren, har kvinnan avlidit till följd av skadorna. Ett liv har släckts. En make har förlorat sin hustru, ev barn sin mor och kanske barnbarn sin mormor/farmor. Och det pga en parkeringsplats.
Vart är vi på väg!? Sånt meningslöst våld och det dessutom på en äldre, förmodligen, inte så fysiskt stark människa.
Nä, fy fan, rent ut sagt. Hoppas den encellige individen snart blir fast och att han får ett långt och kännbart straff.
Lider med familjen som förlorat kvinnan, dom får inte någon trevlig påsk.
Nu får resten av onsdagen gå just i stillhetens och eftertankens tecken. Livet är skört och allt är ett ögonblicks verk.
Man ska ta tillvara på de små glädjeämnena och vara glad över det man har och inte över det man inte har. Ge och du får, om så bara ett leende, Det kan vara nog för att lyfta en medmänniskas dag.



Dagens glada kille: William kom hem jublande glad från skolan idag. Jippi, provet ( järnåldern & vikingatiden) gick bra.
24 av 26 poäng, kanon. Gläds så med honom, det betyder jättemycket för självförtroendet. Nu är det bara framåt och uppåt som gäller. Men först ett skönt påsklov med mycket godis, bus och sol.

1 kommentar:

  1. Du skriver så bra och ja, jag håller med om att man ska glädjas åt det man har!
    GLAD PÅSK till dig och hela familjen!!
    /Eva

    SvaraRadera