torsdag 25 mars 2010

Våfflor och tranan

Ja, tranan hittade hit i år igen, trots att barnen börjar bli stora. Dom är snälla dom där fåglarna. Fast liten miss i protokollet var det allt, det (godiset) kom först på eftermiddagen och inte på morgonen som seden påbjuder. Och som vanligt hade han/hon haft väldigt brått för det låg fjädrar både här och där.
Traditionen med tranbesök den 25 mars är något jag fått lära mig sedan jag flyttade hit. Där jag växte upp fanns inte alls den seden. Men det är ju en trevlig liten grej så det är bara att hålla fast vid det och hoppas att barnen för det vidare.

Enligt vad jag fått berättat för mig så är det en mycket gammal tradition, sägs ha funnits sedan 1500-talet. På väg norröver så stannade tranan till och lämnade trangodis i strumpan som barnen hängt vid sin säng. Tranan kommer när det blir ljusare kvällar och det är väl en anledning god som någon att fira med lite godis. Dagen sammanfaller alltså med våffeldagen och Marie Bebådelsedag och förr sägs det, så var det startskottet för sommaren och barnen fick ta av sig skor och strumpor och gå barfota.

Tufft läge. Ja barfota vill man inte gå nu inte trots dagens behagliga temperatur. Hade 12 grader mitt på dagen, kanonskönt. Faktiskt inte långt bort till de 18 grader som Micke har på Sicilien där han är just nu. Underbar årstid nu, klart i luften och solen och ljuset, allt som börjar växa och fåglarna som har ett helt nytt läte. En pånyttfödelseårstid. Känner hur energin sprutar ur en, vill hinna så mycket, men dygnet har ju bara sina gamla vanliga tjugofyra timmar.


Våfflor, fast inte på kungens tofflor. Sex glada ungdomar kom på våffelsmaskning i dag, tror jag gräddade en 20-25 våfflor. Gott är det så det är inte svårätet direkt och framförallt inte med en rejäl gräddklick och lite hemkörd jordgybbsylt.

Mätta och nöjda körde jag dom sen tillbaka till skolan för deras sena föreställning, (den vi såg i går).





I dag träffade jag en ny "kompis" i hagen bredvid huset. Har tidigare berättat om alla roliga djurbesök vi har här bla av iller, fasan, igelkottar, rådjur, vildsvin, orm, snok, ekorre osv osv. Men för första gången såg jag alltså den här liraren, en svan. Fin va! Lita kul att den kom på trandagen, vi får nu kanske högst lokalt utropa dagen till svandag.



Dagens vårtecken: Kolla in, krokusen är på g. Love it, blir så glad.

1 kommentar:

  1. Den traditonen med tranan har jag aldrig hört talas om, måste vara något lokalt för Kalmar :)Trevligt med traditioner!
    /E

    SvaraRadera