tisdag 16 mars 2010

Tyrs dag

Tisdag, dagen har fått sitt namn efter den gamle fornnordiske Guden Tyr, son till Oden. Fram till 1973 var tisdagen veckans tredje dag, men efter -73 och införandet av internationell standard är det alltså veckans andra dag.

Som jämförelse kan också nämnas att i Danmark och Norge heter dagen Tirsdag.
Under medeltiden ansågs tisdagen vara en bra dag att starta krig på, krigsgudens dag.
Nuförtiden ägnar vi oss nog mest åt semmelätning om tisdagen som tur är.

Sedär, så kom det lite kulturhistoria också.

Annars har det varit en dag med strålande sol, klarblå himmel och något isande kalla vindar. Men det finns ju vindjackor, så inte har det gått någon större nöd på vare sig mig eller hundarna (jacklösa dock).

Gick och gick och gick och trodde aldrig vi skulle komma hem. Oj, vad mycket gott det finns att dofta på så här års när snön smälter och alla härliga dofter frigörs. Mumma för små hanhundar som dessutom är ena riktiga dirty dogs efter en tur i terrängen.

Bekännelse 1: Ja, jag är en ekorre. Himmel och pannkaka så mycket stuff jag hittar som jag inte visste jag hade. Har saker sparade sen årtionden tillbaka, hittar små söta lappar, brev, braochhasaker osv osv. Det märkliga är att jag minns alla saker och blir gärna sittande med alla minnen läänge. Det var den rensstunden det...

Bekännelse 2: Ja, jag är avis och lite ledsen att vi inte kan hänga med mina Dalingar till Prag på lördag. Ibland passar det bara inte, (mest hela tiden för oss känns det som). Men, och jag menar det, hoppas att ni får en underbar trip och njuter allt ni kan. Nästa resa så......

Men hade ju nåt skoj att se fram emot ändå. Micke och jag skulle på vinprovningsmiddag 27/3, men säg den lycka som varar.
Jag citerar Sauk - "Är man nån gång glad så kan man ge sig fan på att det börjar regna".
Micke får med största sannolikhet fara till Sicilien på fartygsbesök då......
Ja, ja ingen idé att hänga läpp för det. Kan ju bli ändringar eller en meteroit kan slå ner eller nåt.

Nä, är rätt luttrad. Tar dom slantarna och spar till nåt kul i sommar istället. Så det gör inte så mycket egentligen, världsliga ting. Vad är väl en middag på krogen......


Dagens Berglin: Vintage är ju så populärt.... Visst jag hittade mycket gammalt mög när jag rensade men inga kalsonger, tack och lov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar