fredag 26 mars 2010

Jag - en vikingakvinna?

William satt och läste på inför ett prov om vikingatiden som dom skall ha i nästa vecka. Plötsligt stannar han upp och hojtar på mig.
- Kom ska du få höra.
Han tar sitt papper och läser högt för mig.
" Männen på gården tröskade och plöjde. Kvinnan bakade, lagade mat, skötte barnen, spann och vävde. Och när barnen blev tillräckligt stora måste dom också hjälpa till på gården".
Så lägger han ifrån sig papperet och tittar på mig.
- Men, det är ju precis som du Mamma, du är som en vikingakvinna.

Ja, vad säger man... Nu varken spinner eller väver jag, men resten - svar ja. Skrattade gott åt hans liknelse, han är för go den killen. ( Och när jag blir gnatig, tjatig och arg kanske man kan misstänka att jag tuggat flugsvamp)

Strålande väder, vilket innebar långpromenad och pyssel på gården. Gren och kvistplockning samt lite plantering av vårblommor och lite påskdekoration i buskarna. Hundarna stortrivs när dom kan springa runt som dom vill och skälla på alla som går förbi vårt hus. Jag försöker banna, uppfostra och få dom att sluta med det, men se det går inte så bra. Dom är ju gårdshundar och håller bra koll på sin gård, som numera även inkluderar gångvägen utanför vår tomt.

Partypeugeoten har jobbat bra i dag, har kört runt och handlat och fixat inför morgondagens barnkalas samt leverat William till en kompis på kvällskalas nu i kväll. Mathilda hon är på stan på ett annat typ av kalas, så henne ser jag väl inte förrän det nattas.

Nu ska jag faktiskt poppa lite popcorn och mumsa på till "Så ska det låta" innan det är dags att åka och hämta hem William.

Over and out, hörs imorgon. Och, bara en litet parantes, plantera en vårkruka. Vilken lisa det är för själen, gör en liten en som du kan bära in om nätterna är för kalla.

Dagens Tips: Inför beach 2010 om nån tänkt sig dit.
"Den sundaste gymnastiska övningen är att i rätt tid resa sig från middagsbordet."
Jag sitter nog kvar vid bordet och stannar i trädgården i sommar tror jag..... =)

1 kommentar:

  1. Oj, vilka fina vårgrupper, blir riktigt avis!

    /E

    SvaraRadera