onsdag 3 mars 2010

Trallade och sjöng

För full hals med radiolurarna i öronen, solen sken, nollgradigt och jag kände mig alldeles vårsprittig i kroppen. Härligt. Så kom jag att tänka på att nån kunde höra mig och sänkte rösten en aning. Men i samma veva far tanken genom huvudet, äh, what the heck, jag sjunger som jag vill. Det är inte vackert, det ska gudarna veta, men det är kul.
Sånghämmad, det är vad man är och jag vet vad det beror på.
Knud - vår (danska) musikmagister på högstadiet. Ja, hans fel är det att jag aldrig vågar sjunga in public.

Så här var det:
Sökte in till skolkören i 7 el 8:an, fick gå dit för att provsjunga. Jag drog i för full hals och sjöng en gammal vallvisa. Mina kompisar sjöng andra lite kanske trevligare sånger med mjuka fina röster. Dom kom in omedelbums. Han kommer så till mig och säger att ja jag kan väl få vara med då, men om jag står lite längre bak och mimar.
Va, din dumma dansk, längst bak. Ja och där dog den sångglädjen. Var med ett kort tag sen var karriären över.

Har sedan dess hållit en låg sångprofil, sjunger när jag är ensam som i bilen och på mina promenader tex.
Knud var den första dansken (nä förresten, 2:e efter ett sommarbarn hemma på gården) jag träffade. Därför kan jag nu när jag funderar (och det gör jag mycket) tycka det är aningen märkligt att det är så mycket danskt som jag älskar. Vill åka dit och gör det hyfsat ofta också. Tänk vad vore livet utan alla dessa danska saker.

Tuborg ( Carlsberg är också ok)
Rödpölse (nja, Gustavskorven är godare)
Spätta med dansk remoulade
Köpenhamn (där Micke och jag ska bo som pensionärer fantiserar vi om)
Skagen (så vackert att det gör ont)
OP-Andersen (vad vore sillen utan?)
Fläskstek (med knaprig svål)
Gammeldansk (livselexir och bra för magen)
Smörrebröd (säger bara pillade rejer)
Tivoli (ett måstebesök när man är i huvudstan, dejligt)
Camilla Plum (min favoritbagerska, vill åka dit) http://www.fuglebjerggaard.dk/index.htm
DanskSvensk Gårdshund (världens underbaraste hundras, ja jag är aningens partisk där)
Dronningen (intelligent och cool)

Ja ni ser själva så mycket trevligt det finns från vårt grannland Danmark och i sommar blir det en tur dit igen, längtar redan.

Men vad var det jag hade i örona när jag blev alldeles prillig och trallig, jo en gammal schlager. En feelgood sådan, lyssna och sjung med man har svårt att inte bli glad ju.


Dagens alternativa ordspråk: Den som spar han har, men inte roligare.

1 kommentar:

  1. Hade oxå Knuden som musiklärare!Haha shcyrre gubbe som ville att du skulle mima!!Vi få köra SINGSTAR när ni kommer upp!Säg inte det te din syrra bara för då eldar hon upp både mig å spelet;)Kram..bättre å sjunga illa än inte alls-åtminstone med ett glas rött i strupen..haha;)/Nanna

    SvaraRadera