tisdag 24 november 2009

En månad kvar

Ja, sen är julen här. Ute är det 8 grader varmt och inne flög en geting omkring och var förvirrad. Är tiden ur led, eller? Vet inte om mitt minne sviktar, men jag har helt klart för mig att min barndoms vintrar och jular var både kalla och vita. Kanske ett friserat minne. Men vad som är säkert är ju att vi åkte mycket pulka, spark, skidor och höll på med andra vinterlekar. Mina barn däremot har knappt nyttjat sina vintergrejor. Dom hinner växa ur det mesta mellan varven och dom gångerna det är kallt och snöigt minns dom starkt. Dom, tyvärr få gångerna, som vi far norröver till mina hemtrakter då är förväntningarna stora. Snö, pulka, skidor, skridskor tjoho. Nä, hoppas verkligen att det blir vinter i år, allt blir så mycket tjusigare och roligare då. Tycker jag som sitter här söderöver, vet nog vad som sägs därhemma och det är inga fina ord direkt, Jä.. snö, snorhala vägar, kallt som s..an osv osv, elda, skotta, skrapa, torka skor och överdragskläder, leta bortsprungna blöta vantar. Men viss charm har det allt, bättre än regn, plusgrader och bitande vind, visst!? Men om vi far upp nåt i år så vete hunnan hur våra dogs ska klara kylan, dom gillar att mysa inomhus även här nere. Får väl gå och köpa varsin lusekofta åt dom ;-), men då vet jag en som slår bakut, nämner inga namn, fast en ledtråd då -pendlare med marint jobb vars namn börjar på M.




Lite morgonbrottning i sängen, det är mysigt det.









Dagens limerick: En ung vacker dam ifrån Ören
sjöng med uti operakören
en idé plötsligt fick
utan trosor hon gick.
Nu är hon gift med sufflören.

Hans Alfredsson (såklart)

1 kommentar:

  1. uteslutet med kläder på hundar - helt riktigt min kära. Ser TÖNTIGT ut, dessutom så tror jag inte det hjälper. Har nån hört talas om en förfrusen hund, haa?

    SvaraRadera