tisdag 17 november 2009

Minns i november

Den ljuva september, heter det i sången. Men jag minns våren och försommaren. Och varför det kan man undra!? Jo, jag gick och tänkte på hur det ska gå med vår lilla feta skogsmus Gus, som bor i muren vid vår altan, nu när vi har två "Råttehundar". Men oj, oj, kom då att tänka på att vi hade besök av Illern Göran som rände ut och in ur Gus mur, så förmodligen finns Gus inte bland oss längre. Texas lyckades aldrig knipa honom, men nu hade han legat pyrt till när dom är två som kan jobba ihop. Han, Gus alltså, var riktigt söt och duktigt fet blev han med tiden också eftersom han bodde precis under där vi brukar ha vårt fågelbord. Snacka om manna från himlen, när det singlade ner smaskiga solrosfrön precis framför nosen. Han dog nog lycklig i alla fall, lille Gus.
Göran

















Gus


Nu är det inte bara Göran och Gus som bor/bodde här utan det brukar dyka upp såväl snokar som igelkottar också, ja vi får inte glömma ekorrarna,ormen, rådjuren, fasanerna, kaninerna, hararna och vildsvinen som grymtar i hagen stax intill. Vildsvinen skulle jag ju kunna klara mig utan, men annars tycker jag det är rätt mysigt att bo så här "mitt i naturen" ett stenkast från E 22.an.


















Både snoken och igelkotten gillar min odlingslåda.


Och snart är det dags att sätta ut fågelborden igen och utfodra de små liven. Tycker det är kanonroligt att kolla in vilka besökare som kommer och ibland (vid sträng kyla) gör jag egna fettbollar åt dom. Smälter kokosfett och blandar in olika fröer och nötter, häller i form och stelnar sen är det bara att servera.

Dagens drinktips: Nu är det snart glöggdags igen, men visst blir det sött och sliskigt efter ett tag!? En mugg är enough, sen är jag nöjd. Men kall vit glögg som serveras med mycket krossad is + limeklyftor, lite muddlade, i ett coctailglas är kalasgott och man kan gott tänka sig att ta en till. ;-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar