tisdag 10 november 2009

Hoppsan

Har inget pass. Oj, vad slarvigt av mig, hade helt glömt att det behövde förnyas. Visste att det skulle gå ut snart då jag använde det sist i somras när vi var i Grekland. Men sen föll det helt ur minnet eftersom jag inte planerade nån resa på ett tag. Och nu ska jag snart till Kroatien och behöver således ett pass. Ja, så i morse for jag till polisen och fixade ett nytt. Är ingen större rusch just nu så det ska gå hyfsat snabbt att få en giltig handling sa tjejen bakom disken. Så för tillfället är man makulerad och passlös.


Har ett fruktansvärt behov av att tugga på nåt varje kväll. När det är kolsvart ute och värmeljusen sprider mysbelysning då kommer suget efter nåt gott. Nu håller det inte i längden att snaska om aftonen och framförallt inte godis och annat mindre bra. Så, vad göra? Jo, jag gör en hummus och käkar grönsaksstavar eller knäckebröd till. Kanonbra att ha på lut, håller minst en vecka i kylen också är det himla gott och även ganska nyttigt. Gott att använda på ett gott bröd till soppan också.

Här är min Hummusvariant

4 dl kokta kikärtor
1 dl olja
2-3 vitlöksklyftor
2-3 msk tahini (sesampasta)
2-3 tsk spiskummin
saften av 1 lime
salt + 1 nypa cayenne
ev vatten att späda med

Mixa ärtorna, droppa i oljan och kör ganska tufft i mixern. Ta i önskad mängd av kryddorna, tillsätt tahini och lime. Smaka av, salta efter behag. Tycker du den är tjock så späd med vatten. Jag gillar "pastejkonsistens" bredbar men ändå så att man kan dippa grönsaker däri. alltså inte för hård. Nu är det bara att njuta.

Tips; blötlägg och koka massa kikärtor och frys i lämpliga storlekar. Då går det på ett nafs att göra hummus när suget kommer. Och inte att förglömma, det blir både billigare och godare att köpa och koka själv, än att köpa färdiga.

Dagens harmoni: Far och son ligger och snaskar på varsitt kvälls"ben".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar