lördag 14 november 2009

Slapparlördag

Gud va skönt, älskar lördagar. Sovmorgon, sen frukost och det en låång sådan, läsa tidningen (och inte bara rubriker), lösa melodikryss, hasa runt i myskläder, vattna en och annan blomma, dricka kaffe, lösa mer kryss, tvätta lite, dricka mer kaffe, hänga tvätt, bädda rent i sängarna, dricka ännu mer kaffe, skicka in krysset, ja och slutligen duscha och klä på sig då. Så ser lördagarna oftast ut hemma hos mig och det är något jag gillar helskarpt och förresten inte bara jag utan resten av familjen också, ja t.o.m hundarna tar sovmorgon.

Dagen har som sagt gått i lugnets tecken, cirkulerat. Bakat och promenerat kan man nog summera dagen. Bakade lite kakor, eller det blev lite mer än jag tänkt mig, för det är ju så himla kul. Och när jag kommer igång med bak och/eller mat så blir det gärna mer än jag tänkt från början. Lite Alfonsvarning över det hela, jag ska bara..... Så står man där med något i ugnen och något på jäsning/vilning och nåt puttrar på spisen, och jag ska bara röra ihop... under tiden som ... Vips har det gått flera timmar och bänken är full av allsköns olika bakverk och/eller maträtter.








Saffransskorpor, Havrekakor, Chokladbröd och Bondkakor


Dagens önskan: Vill göra korv, önskar därför ett bra och gott recept, nån som har!? Mamma gjorde god korv men tyvärr hade hon receptet i huvudet och inte tänkte jag på att fråga efter det. Man tror man har all tid i världen och sen när timmen är slagen är korv det sista man tänker på. Men nu vill jag ha min egen korv igen. Tar alltså tacksamt emot recept på korv och då gärna hemliga gamla familjerecept.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar