onsdag 7 juli 2010

Sommarpyssel

Å vi fortsätter här på Grönalund med sommarsysslor och njuter av det för fulla muggar. Barnen badar och träffar kompisar, hundarna vaktar gården och jagar cyklister. Micke har påbörjat ett mindre renoveringsprojekt av fönstren i våra tak-kupor, vilket i och för sig inte visade sig vara av mindre form. Men vi tar det by om by, det är ju sommar, ledighet och soligt så vi njuter också av sol och värme såklart.
Jag jobbar vidare med mina gubbar, i dag har det blivit massa saft och sylt. Bakade sen en kanongod persikokaka (som var tänkt i går egentligen) men i dag blev det alltså av. Blir ju lite dötid när saft ska rinna och sylt koka, så då passade jag på. Vill nån testa den så varsågod, här är receptetPersikokaka

6-7 persikor eller nektariner
5 rågade tsk råsocker
1 vaniljstång
150 g smör (rumsvarmt)
1 1/2 dl strösocker
2 stora ägg (3 små)
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
+ Spadet från persikokoket
Halvera kärna ur och skala persikorna. Sjud dom ca 5 minuter i 4 msk vatten, råsockret och den urskrapade vaniljstången. Lägg i smord och mjölad form.
Blanda smör, socker och ägg. Rör tokluftigt, gärna med maskinhjälp annars ont i armen, häll sedan i mjöl, bakpulver och den avsvalnade lagen efter persikokoket. Blanda till ordentligt. Bred smeten över persikorna. Skjuts in i ugnen på 180 grader och grädda i sisodär en 45-50 min, känn med sticka. Ät bums lite halvljummen med nåt gott till som tex glass, grädde eller nåt annat mindre nyttigt. Annars funkar den kall också såklart. Nu blir det middag. Grill vad annars! I kväll vankas det örtkryddade nötfärsbiffar (från mitt bonderi, färsen alltså) kamutvetesallad och en god sås (improviserar snart).

Maken har lovat bjuda på en caipirinha före middan, så jag får ila.

Ha det gott i sommaren kära allehopa. I kväll blir det fotboll, har spelat massa olika resultat så det kommer bli duktigt spännande. Men feg som jag är så är det favoritresultat som inte ger så mycket tillbaka. Kul i alla fall. Jag tror 3-2 till Spanien.

Dagens Gladaste: Är utan tvekan Mathilda som fått jobb på Emmabodafestivalen, jippi, det betyder att för en ringa arbetsinsats får hon gå gratis. Jamen, vad mer kan en smålänning begära. Pappa är nog också glad, nu kan han stoppa ner börsen igen......

2 kommentarer:

  1. i dalarna kokar vi saft i källaren eller garaget...

    SvaraRadera
  2. Nu har ju inte jag nån källare och garaget är fullt så det får bli köket. Puss

    SvaraRadera