tisdag 6 juli 2010

En gumma och plenty gubbar

Vaknade till en ganska molnig dag, men varmt och skönt i alla fall. Så det avgjorde saken, det fick bli "inre" tjänst idag. Behövligt är det dessutom då vi mer eller mindre flyttat ut och bara går in för att sova. Dammsugning och vaskning av badrummen blev gjort men sen reviderade jag planerna. Äh, finns kvar till en annan dag, smutsen.
Nåt roligare ska man väl kunna hitta på en skön sommartisdag. Gjorde en sats grillkrydda, plockade fram ingredienser till en persikokaka och skulle dra igång att baka. Men ändrar mig igen.
Drar i väg och plockar jordgubbar istället. Så fick det bli. Plockade bara 7 liter eftersom jag förmodligen inte skulle hinna ta reda på mer idag. Stämde rätt bra. Har nu satt en sats med gubbar som skall råröras till saft i morgon. Kokat sylt och sen var det slut. Kommer att bli fler rundor till självplocken, för klar med sylt och saftning är jag inte på långa vägar. Brukar göra en sisodär 10-12 liter saft och en ansenlig mängd sylt och marmedlad.
Dricker och äter vi så mycket sötsliskigt kan man då kanske undra?, vi är ju trots allt bara ett hushåll på fyra peroner. Ok, hushåll på två ställen, men ändå. Nej, faktiskt inte. Jag gör så mycket för att kunna ge bort också. Och att det är roligt, ja det gör inte saken sämre.
Har nu min bästa sommarvecka framför mig med bär, sylt, saft och marmelad. Lycklig, ja det blir jag när jag får hålla på med sånt. Lägga på lager och bunkra inför året, det är grejer det. Bor nog allt en gammal bonngumma i mig tror jag. Och som grädde på moset apropå bonnig så har jag blivit lite bundis med mitt lokala bonneri här bredvid......Bra kött har dom också.


Dagens Skiva: Satte på en skiva när jag stod där i köket och snoppade mina sju liter gubbar. Det blev Svart Blogg - Eldkvarn, så jäkla bra alltså (åsså är det massa "gubbar"). Lyssnade den nästan sönder och samman sommaren -07 när den kom och sen en skön sommarkväll samma sommar cyklade Micke och jag in på stan och lyssnade på dom live i den varma sommarkvällen. Sjukt bra var det och en minnesvärd kväll blev det.

2 kommentarer:

  1. Det låter bara för härligt det här med jordgubbar och saft,vilken nostalgi och vad avlägset det känns. Det var min lyckligaste tid när jag var hemma med barnen och gjorde massa saft, sylt och bakning. Eldkvarn, de är bara SÅ bra!!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  2. Visst är dom bra ja. Bara måste få en dos ibland.Tror mig veta vad du menar, passar på nu att koka, fixa och dona innan dom lämnar hemmet. Sen får det väl bli bara te å ge bort.. ;) Koka dig en flaska saft vetja, bara för känslan och doftens skull.
    Kram Sussie

    SvaraRadera