torsdag 16 december 2010

Jag tänkte så här

Kladdkaka är gott, men nyttigheten kan diskuteras.

Så, chokladfreak som jag är, tänkte jag till lite.

Och kom fram till följande.

Jag minskar på fett och sockermängd, utesluter kakao och använder 70% fin choklad istället och till sist blandar jag i gojibär.

Det måste ju bli bra resonerade jag, chokladen innehåller ju
bl a antioxidanter och gojobär,
ja det är bland det nyttigaste man kan äta. Innehåller också antioxidanter samt vitaminer, mineraler och proteiner.

Så här gjorde jag.

Choklad och gojikaka

100 g smör
100 g mörk fin choklad
2 ägg
1,5 dl socker (jag tog 50/50 vanligt och muscovado)
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl vetemjöl
gojibär, tror jag hade i ca 1 1/2 dl

Smält fettet, ta från värmen och smält chokladen däri.
Vispa ägg, socker, vaniljsockret + saltet pösigt och fint.
Rör ned smör/chokladblandningen.
Blanda ner mjölet och gojibären.
Häll smeten i smord och bröad form.
Grädda i 175 graders värme i nedre delen av ugnen ica 20-25 min, lite beroende på hur kladdig du vill ha kakan.
Låt kallna helt innan du kastar dig över den.
Blev det gott då?
Hallå. Åker raggare amerikanare?

Nu är det bara att njuta med lite lättare samvete.

Och Micke blev lite delayed, missade anslutningen på Charles de Gaulle och fick sig några extra timmar där. Men nu, om allt gått som det ska, ska han vara i luften med destination Copenhagen.
Och sen gott folk börjar det spännande. Han ska ta tåget från Kastrup och hem. Vojne, vojne
Sj sj gamle vän......

Over and out för nu, hörs.

2 kommentarer:

  1. Choklad är gott,jag väntar fortfarande på chokladsnitt receptet.... puss puss

    SvaraRadera
  2. Kanske, kanske inte.
    Eller, kom och hämta det.
    Fair enough?
    Nej, vet att du inte kan.
    Får se.
    Puss, puss

    SvaraRadera