tisdag 7 december 2010

Julrosen

Har nu fått sig en plats. Planterade den i en glasskål och fyllde ut med mossa och lite vit dekorationssten, pillade ner nån kula och ett par "dekorationsspröt" också.
Hade jag haft en större skål så skulle jag även ha planterat in några sedum, men tyvärr fanns ingen plats. Nu får det vara som det är och sen till våren åker den ut och förgyller trädgården efter att ha spridit glans här inne.
Satte en knäckebrödsdeg i dag som jag skall ge mig i kast med i morgon. Jag kryddade min deg med kummin så alltså, det blir ett.

Kumminknäcke

50 g jäst
5 dl kallt vatten
1 tsk salt
ca 8 dl grovt rågmjöl
ca 1 1/2 dl fullkornsdinkelmjöl
1/2 påse krossad kummin, eller annan krydda som tex fänkål, anis eller vad man gillar.

Dag 1 Rör ut jästen i vattnet och blanda ner resten av ingredienserna och ställ sedan i kylen på jäsning.

Dag 2 Forma degen till en tjock rulle och dela i ca 15 bitar, (förvara degen under en fuktig handduk så den inte torkar).
Kavla en bit i taget till ungefär en tallriks storlek. Snåla inte med mjölet när du kavlar, annars kan degen lätt fastna. Kavla så tunt du vill, men se till att den är jämntjock, annars blir gräddningen ojämn.
Nagga kakan och borsta bort överflödigt mjöl. Spraya kakan med lite vatten eller pensla med ett tunt lager rapsolja.
Strö över frön om du vill, tex solros, sesam eller lin och toppa med lite flingsalt.
Grädda bröden i 225 graders värme i totalt ca 7-8 min, men håll koll efter halva tiden så det inte bränns.

Ja, det var det hela. Inte så knöligt va!!!!!

Återkommer med rapporter från mitt bak som går av stapeln i morgon.

Nu, svimtrött ska jag, ja just det svimma i soffan.

Hej solong och kramelikram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar