fredag 10 december 2010

Wow, vilken vinterdag

Solsken,vindstilla och fem minusgrader, den perfekta vinterdagen. Så skönt och så vackert att man nästan får ont i hjärtat.
Släppte allt jag hade för händerna och gav mig ut med doggsen på en riktigt skön och lång promenad. Nu går jag ju långpromenader varje dag, men dagens var nog lite extra skön i alla fall.
Frisk luft, motion och vackra omgivningar. Kan det bli bättre? Ja, faktiskt lite. Det är gratis också. Skulle aldrig komma på tanken att köpa dyra gymkort och gå in och träna (är kanske för snål). Har gjort det förr och det var inget för mig, så nu sköter jag träningen ute och gratis, promenader och ibland lätt jogging, samt understundom lite lek och bus i snön/backen.

Lovade ett recept igår och här kommer ett på en busgod kaka, en kanelkaka. Passar kanske lite extra bra så här till jul, men jag kör den året runt.

Kanelkaka

2 1/2 dl gräddfil eller filmjölk
1 tsk bikarbonat
175 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
Fyllning: 6 msk socker och 2 msk kanel

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda gräddfil och bikarbonat.. Rör smör och socker vitt och pösigt. Rör ned ett ägg i taget i smör/sockret.
Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt. Rör ned mjölblandningen i äggsmeten omväxlande med gräddfilen.
Varva smet och fyllning i smord och bröad form. Avsluta med ett extra lager socker/kanel på ytan.
Grädda längst ned i ugnen ca 60 min.


Nu ska jag bege mig ut igen, men ingen långpromenad utan bara ett par vedhämtarvändor. Det är kul att elda........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar