måndag 6 december 2010

Rosterjakt

Förra veckan var jag in på en butik som säljer kaminer och andra elda tillbehör. Behövde ett nytt roster till vår spis. Har eldat ganska hårt (ja inte bara i år) så det var helt slut och hade gått i bitar.
Tänkte i min enfald att det är väl ingen match att få fatt i ett nytt. Kommer så till butiken. Har inga hemma och säger att dom behöver storlek, märke osv osv. Hade varken eller med mig, eller för den del nån susning om det heller.
Får rådet att återkomma med det gamla så ska det nog lösa sig och dom kan beställa hem ett åt mig.

Far så dit i dag med det gamla snyggt inslaget i pravdas sportbilaga. Kommer fram och låter täckelsen falla.
Hmm, mannen kliar sig på hakan och tar ett steg tillbaka.

- Ja du. Det blir nog värre det. Något sådant kan jag nog inte skaffa, säger han.
- Men jag var ju här för några dagar sedan och då sa killen jag pratade med att det var beställningsvara och det skulle gå att fixa. Jag förklarade hur det såg ut och han sa det var en vanlig storlek och skulle inte vara några problem, replikerade jag.
- Tyvärr, fortsatte mannen med den blå tröjan så kan jag inte hjälpa dig.

Gammalt och trasigt roster
Jag argumenterar inte vidare utan går slokörad och lätt morrande ut ur butiken. Kommunikation noll, muttrar jag väsande mellan tänderna och sätter mig i bilen med sportblad och roster bredvid på passagerarsätet.

Tänk, tänk. Har bestämt mig. Jag ska ha ett roster. Basta.

Snilleblixt. Sladdar iväg med tuttan mot dom norra stadsdelarna med målet - smed.

Kommer fram och går in förklarar mitt ärende.

Trevlig smedkille kollar lite på mitt järnföremål och säger.

- Ok, titta förbi på torsdag eller fredag så ska jag ha fixat ett nytt åt dig.

Finemang, blir kanonglad och traskar på lätta om än något snöklafsiga fötter ut ur verkstan.
Snyggt, sånt gillar jag.
Hantverk, också blir det liksom på redigt som man uttrycker sig här nere.

Glad i hågen så gav jag mig av till en blomaffär och köpte mig en blomma. En av de vackraste julblommorna i mitt tycke, endast amaryllis konkurrerar om förstaplatsen.

Och blomman i fråga är en julros. Ska nu bara klura ut nåt bra sätt att arrangera den på så att den riktigt kommer till sin fulla rätt.

Full aktivitet vid fågelstationerna på gården. Matar på flera ställen och i år har vi fler sorter än vanligt som kommer och äter. Jättekul.
Nu, som vanligt på måndagar, är det dags att fara mot scouterna med sonen. Sen har jag för avsikt att hinna baka en mjuk pepparkaka innan kvällen är här på riktigt. Får se om det hinns. Annars är det en dag i morgon också.
Ha en skön kväll och Kramelikram

2 kommentarer:

  1. Vad är ett roster? Aldrig hört ordet, är det månne dialekt? Någon Julros har jag tyvärr aldrig ägt. Får bli en i år! Trevlig måndag på dig...

    SvaraRadera
  2. Roster - ett galler som man lägger veden på i en spis.

    \micke (Sussies frånvarande man som skulle ha fixat detta för LÄNGE sedan...)

    SvaraRadera