onsdag 13 januari 2010

Julen avec

Nu åkte den ut med buller och bång. Granen står ej längre grön och grann i stugan. Nej den ligger torr och trist bakom stugan i stället. Började i dag alltså städa undan julen, men puh, det tar sin tid, är inte riktigt klar ännu. Får fortsätta i morgon med finlir som fönsterputs och nya textilier och sånt. Känns skönt att städa undan, blir onekligen en fräschare känsla i huset nu. Rent, friskt och ljust och det inte bara inne, känns nice att det blir lite ljusare ute nu också, dessutom blir man ju så mycket piggare.

Innan jul, i samband med julbestyren som bak, godistillverkning och dito, gick jag omkring med en känsla att jag glömt nåt. Och mycket riktigt, så var det. Kom på det i helgen när vi hade en liten skåpsinventering Micke och jag.

"Kolla vad jag hitta" säger Micke och håller upp en flaska julavec, fjolårets. Javisst, det var det jag skulle gjort, visste det var nåt. Nu gjorde ju det inget eftersom vi hade kvar sen året innan och dessutom glömt bort att dricka den i år. Annars brukar jag göra varje år och det brukar gå åt, vet inte varför den gamla inte blev uppdrucken. För få gäster, glömska eller godtemplare, ja inte det sista i alla fall, tippar på glömska. Nåväl ingen skada skedd och det visade sig att den var riktigt god, kan säga att den vinner på lagring. Kan mycket väl tänka mig ett glas till kaffet lite nu och då och det året runt. Så här kommer min juleavec, testa vetja, som påskavec kanske!!!!

70 cl Eau-de-Vie
1 stor apelsin
44 st hela kaffebönor
44 st sockerbitar ( gärna 50/50 råbit & vanligt vitt)

Tvätta apelsinen noga. Gör små skåror i den och stoppa in kaffebönorna till hälften, (den ska se ut som en igelkott). Lägg nu apelsinen i ett lämpligt kärl, gärna med lock. Annars kan du lägga en tallrik över. Nu ska spriten hällas över. Sedan är det sockret kvar, men bara en i taget. Yes, stoppa i en sockerbit om dagen i 44 dagar och sedan är den klar. Ta upp apelsinen och häll på flaska. Plättlätt och gott. Kanske inget till helgen direkt, men som bekant - Den som väntar på något gott.............

Likör 44 brukar den också kallas, gissa varför!?







Dagens ugglan Helge: Kolla in sonen, visst är han söt. Han har fått ett par 3-D briller med sin tidning idag och det är ju så coolt, det rör sig........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar