torsdag 28 januari 2010

Stackars uteliggardjuren

Och då tänker jag i första hand på fåglarna. Glöm inte att mata dom nu när det är kallt och dessutom har fallit mer snö. Ja, jag håller fortsatt på att tillverka egen fågelmat och såklart även köpedito får dom. Fick ett tips i dag som härmed förmedlas;
Talgbollar kan bli himla svåra att få fett ur när det är för kallt. Ta vanligt vegetabiliskt margarin, kleta ut på en trädstam eller dylikt i närheten av matplatsen. Fryser inte lika hårt, alltså lättare att få i sig för de små. Också är det mycket energi och smakar smaskens. Snart har du fullt av fåglar som partar och minglar.
Så vill jag slå ett slag för "Vinterfåglar inpå knuten" som går av stapeln nu i helgen. Var med och räkna vetja, faktiskt riktigt kul. Kolla fakta här. http://www.sofnet.org/






Annars har dagen varit snöig. Skottar och skottar så det står härliga till. Får medge att det känns lite i kroppen trots god grundfysik med ölbacksbärning som träning.

Och våra smådjur dom är väl sådär glada i snö och kyla nu. Mycket lock och pock blir det för att få med dom ut. Men väl ute är det inte så tokigt tycker dom trots allt. Är den stygga matten när jag tvingar dom att vara ute med mig vid skottning, ser det i deras ögon. Leker väl pliktskyldigast en liten stund. Går sen upp på trappan och vill att jag ska
släppa in dom. Styggmatte kastar snö och vill få i gång dom, men icke. Vill hellre in och inta ryggläge. Så för Texas och Tysons skull hoppas jag att vintern inte blir för lång.

Varför vara ute och frysa när man kan vara inne och mysa.

Ja, visst är dom livsnjutare Gårdshundarna. Favoritätter - ekologisk nötfärs, pocherad kycklingfilé, leverpastej och till frukost gärna en ost och skinkrulle med lite smör, det är mumma det.




Dagens Kärring: Utnämner jag mig själv till, kanske lite gnälligt. Men, varför kan folk inte köra bil på vintern!? Har mött flera ekipage där bilen varit nästan helt täckt av snö, endast en glugg på framrutan skrapad. Helt sjukt farligt. I går när det snöade så kopiöst och det drev och blåste, fanns inte en suck att se dom bilarna när sikten var i det närmaste obefintlig. Inte ens lyktorna syntes, nä dom var dolda i snö. Sicka lunatics. Att äventyra sig själv är en sak men att vara en fara för andra, oansvarigt. Skärpning.

Skönt, nu fick jag ur mig det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar