onsdag 20 januari 2010

Snö & Kungadricka

Ja, ser det snöar det var väl roligt hurra....osv. Roligt och roligt, det vet jag inte, men fint är det i alla fall. Nackdelen är att det blir så lurigt på vägarna också får man skotta så förtvivlat. Annars är det helt ok, för är det vinter så är det. Vi har ju haft och har riktig vinter här nere för en gångs skull och det är inte så ofta det händer. Jo, vinter har vi väl men inte en så lång och sammanhängande period av snö och kallgrader brukar det vara. Har bott här "söderöver" i 20 år nu och jag kan inte minnas när det sist var så här bra vinter. Ja, nu har jag ju minne som en guldfisk, så någon annan kanske vet och minns bättre.
Roligt är det i alla fall att vara ute med hundarna i snön, pulsa fram över stock och sten, skog och mark. Och jag tror minsann att dom också tycker det är roligt med snön. Ja, såklart inte för länge för efter ett tag blir dom små proffsmysarna lite kulna och vill in i soffhörnet och gosa.

Har satt en sats med Kungadricka i dag för det tycker barnen är så himla gott. Nu heter det inte Kungadricka på riktigt utan Barley Water. Det var Mathilda som började kalla det för Kungadricka när hon var liten, var lite knöligt att uttala det engelska namnet för henne och på den vägen är det. Men det är ett bra namn för enligt historien ska det ha varit Gustav VI Adolfs favoritdryck och jag förstår honom för den är riktigt god och dessutom nyttig.


Barley Water
1 dl korngryn
2.2 l vatten
4 citroner, skal och saft
1.5 dl socker ( jag brukar ta råsocker)
Koka korngrynen och vatten i 30 minuter. Tvätta citronerna mycket noga i varmt vatten. Skala det gula av citronerna och lägg i en bunke tillsammans med sockret. Häll över korngrynsvattnet. Ställ i kylen till nästa dag.
Dag 2 - Sila bort korngryn och citronskalen. Pressa nu citronerna och häll ned saften i det avsilade korngrynsvattnet. Done.

Servera kall med plenty is eller varm med lite honung i. Gott både som törstsläckare och/eller mysdryck men även till maten. Förvara i kyl så håller den 4-5 dar.

Dagens smålänning: Får jag utse mig själv till (Kulla som man är!). Som bekant har jag svårt att slänga och det gäller både saker och livsmedel. Nu fick jag några äggvitor över idag när jag lagade mat. Hm, vad göra, frysa till senare eller maränger. Det blev maränger. Nu är söndagsdesserten hemma för det får bli Hovdessert såklart (blev mycket kungligt helt plötsligt).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar