fredag 15 januari 2010

Tulpaner och limpor

I dag är det min favoritblommas dag, jäpp tulpanen. Älskar den blomman, så vacker, så vacker. Köpte mig ett stort fång i morse när jag varit runt på min avlämningsrunda med barnen. Kan inte bli annat en en bra dag när man får inleda den med en bukett färska blommor också är det fredag, jamen hur bra kan det bli. Kunde jag skulle jag ha massor av tulpaner i trädgården, men tyvärr går inte det, har försökt. Odjuren kommer (rådjur, men William kallade dom odjur som liten och det stämmer ju) genst och mumsar i sig alla så jag gav upp efter nåt år. Nu får jag ha en massa inne i stället och det har jag, hela säsongen och minst en bukett i veckan.


Tur var det att det var fredag och tulpandag för starten på dan var inte så kul. Vaknade i ett strömlöst hus, huvudsäkring kaputt. Ut och fippla halv sju i mörkret med ficklampan i högsta hugg, nu löste det sig ganska snabbt ändå då jag hittade felet tämligen omgående. Men senare när jag skulle dra i gång burken så funkade inte den heller. Avskyr tekniska grejer, förmodligen för att jag varken kan något eller har intresse av att kunna (fast jag borde). Provade det mesta, omstarter, vila och norsk reset och efter en ganska lång stunds fixande och trixande så brummade den i gång. Och här är jag nu.

Ett gott Durumbröd till helgen. Hembakt smakar så mycket mer också kostar det en bråkdel av köpt bröd, inte så dumt kanske så här i januari. =)

50 g jäst
8 dl vatten
12 dl vetemjöl
5 dl durumvete
1 tsk salt
1 msk olivolja
Lös upp jästen i vattnet. Arbeta in de båda mjölsorterna + oljan. Låt degen gå i maskin ca 15 min, tillsätt salt och arbeta ytterligare 5 min.

Lägg över degen i en oljad bunke. Nu ska den jäsa en 2-2 ½ timme. Lång tid, ja. Men ju längre desto bättre. Gör nåt kul under tiden, fri hopp och lek alltså.

Nu är det dags att göra en insats igen. Ta upp degen på bakbord och dela i två delar, dra och jobba lite med den, men inte för mycket. Forma två bröd, limpor eller vilken form du vill ha. Lägg på plåt.

Åsså på et igen då. Jäsning. Den här gången i 1-1½ timme. Så, då var det fri tid igen. Men du glömde nästan, sätt på ugnen, 250 grader.

Sätt en tom form i botten av ugnen och se till att den blir varm. Och nu finally, gräddning. In med bröden i ugnen. Samtidigt så häller du en kopp kallt vatten i den tomma formen. Stäng luckan och sänk värmen till 200. Efter 20 minuter öppnar du ugnsluckan och steamar av. Fortsätt grädda i cirka 20- 25 min. Har du termometer, kanon, brödet ska upp till 98 då är det perfekt. Annars, knacka. Låter det i håligt så är det klart.

Ät och njut på en gång. Men håller sig bra och är gott i flera dagar, perfekt till långfrukost en helgmorgon. Rosta en skiva och bred lite god marmelad på, mums.

På jäsning











Kolla bröna, fina va!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar