fredag 8 januari 2010

Två idoler

Eller favoritartister, skulle jag kalla det idag, hade jag som barn. Det var Siw Malmqvist vars låt "Mamma är lik sin mamma" var min favorit när jag var en sisodär 4-5 år.

Sedan var det Elvis som jag blev helt såld på i ungefär samma ålder. I dag som vuxen är han fortfarande något av en favorit, han har genom åren alltid stått högt på min favvolista. Under tonåren var det väl inte riktigt rumsrent att gilla en sån mossig artist, så det var ju inget jag direkt skyltade med. Men sen blir man mer säker på sig själv och vågar stå för sin smak.

Minns ett tillfälle när Elvis Hawaii konsert gick på tv, var sju år då, det var direkt via satellit och jag satt bänkad framför burken och skulle se min idol. Några kompisar kom och ville leka, men jag sa att jag inte kunde för jag hade ont i magen. Vit lögn, kunde ju inte. Kungen var i vardagsrummet och jag hade inte tid, men vågade inte säga som det var.

Har idag överfört min musiksmak på barnen för både Mathilda och William gillar Elvis också, Micke däremot har jag inte kunnat påverka. Fick i alla fall med honom till Graceland när vi var i Memphis för nåt år sedan och det var en upplevelse. Kändes stort att gå runt i huset och på ägorna. Både Mathilda och jag blev tom lite tårögda när vi besökte graven. Konstigt kanske, men sant. Drog mig till minnes historien om när Beatles var på "audiens" hos kungen och dom satt i hans vardagsrum i den stora vita soffan. Och där stod jag, där musikens giganter suttit tillsammans, stort.

Känner mig så priviligierad och glad när jag tänker på att jag har fått se och göra sådana saker som sätter avtryck i hjärtat. Tänk, varit hemma hos Elvis (och indirekt Beatles), hos Hemingway, traskat runt på Beale Street och lyssnat på blues, sett Springsteen live. Mer kan man inte begära då jag älskar musik och litteratur.

Och i dag skulle The King ha fyllt 75 år. Borde väl egentligen ha hedrat honom med en Elvis macka, men vi hoppar det. Är inte så förtjust i vare sig bananer eller jordnötter i mat. Eller mat och mat, vet inte om man kan kalla det för det.

Men är det nån som vill göra en elvis till kvällen så tar du två skivor vitt bröd som du brer rikligt med jordnötssmör på. Skiva en banan och lägg på. Och nu kommer baconet, lägg några skivor stekt bacon ovanpå bananen,(en del påstår att det inte ska vara bacon, välj själv). Lägg över den andra brödskivan och tryck till ordentligt. Grilla eller stek i mycket smör. Gott, nja en smaksak. Själv avstår jag gärna, gillar inte fet mat.


Dagens Låt: Omöjligt att välja nån enstaka låt, allt gjorde sig med hans röst. Men Suspicious Minds, All Shock up, In the Ghetto, Burning Love, Devil in Disquise och jamen se själv, det går inte att välja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar