lördag 9 januari 2010

Vanlig lördag

Vad skönt med en vanlig dag. Hemma och lördagspyssla, lyssna på melodikryss, vattna blommor, läsa tidning länge, ja bara skrota omkring. Funderade om jag skulle städa undan julen, men ångrade mig och beslöt att den får stanna till tjugondedag Knut som brukligt.

Har precis bakat en kaka och snart ska vi fara och gratta lilla Lisa på födelsedan. Sen blir det nog en promenad i det vackra vintervädret.
Kakan jag bakade är en kardemummakaka, god och buslätt att göra. Vidarebefordrar receptet om baklust skulle uppstå.


Kardemummakaka
4 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk stött kardemumma
1 1/2 dl socker
75 g smör
2 dl gräddfil
1 ägg

Smörj och bröa en rund form. Blanda de torra ingredienserna väl. Smält smöret. Häll smör, gräddfil och ägg i en bunke. Blanda i mjölblandningen och rör om väl. Häll över smeten i formen. Strö över lite pärlsocker och kardemumma. Grädda i 35-40 min i 200 grader.
Done.
En kopp chai te är gott att dricka till.


Dagens spel: Och dobbel blev en V75:a. Nu hoppas vi att hästarna springer som vi vill, så att jag kan bygga min bad och bastustuga =D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar