onsdag 6 januari 2010

Trettondagen

En röd dag i almanackan. Men hos oss är det som vilken dag som helst. Vi är inte särskilt kyrkliga av oss och känner dessutom att det varit lite väl många röda dagar. Trots att det enligt tradition var idag som de tre vise männen, Kaspar, Balthasar och Melchior kom på besök till Jesus och överräckte gåvor (guld, rökelse och myrra) till honom så känns det inte riktigt som en helgdag. Vi är ju ganska sekulariserade i dag och firar inte på samma sätt som man gjorde mer förr i tiden. Eller, ja jag vet inte. Men hos oss är det inte stort i alla fall.

Dagen har alltså trots sin rödhet varit som vanligt, förutom att Micke varit ledig en dag mitt i veckan. Vi har varit en sväng i pulkabacken och vid rinken med William som åkt litegrann.
Annars har det blivit mest slöande och faktiskt lite organiserande i mina gömmor. Är en riktig ekorre och samlar på det mesta, kan ju vara bra att ha.

Ja ni fattar, det inträffar mycket sällan (att man behöver det) men likväl har jag saker som i pengar inte är värda ett jota, men minnesmässigt miljoner.

Hos oss betyder det att Micke, som är en rensare, ibland får spelet. Han lastar släpis full med "skit" som han kallar det för och tänker fara till tippen med det. Jag, som då är en sparare går 9 ggr av 10 och inspekterar släpis, lastar av och bär in igen. Det var ju "bra & ha saker" och på den vägen är det. Ska man gilla läget eller!

Faktum är att jag nog snart får ta mig själv i kragen och hjälpa till att rensa, får nämligen mindre och mindre plats här i huset. Och jag har så många planer och ideér på vad vi kan göra här hemma, men först krävs en generalrensning alltså.
Men mina roliga skor och klänningar som jag köpte i Ghent 1989, dom slänger jag aldrig. Och inte heller krukorna från Nicaragua, min gröna auktionssoffa, servisen från Tunisien, calebasseväskorna från Västindien, Suez tavlorna, lergöksljustaken från Hööks i Morgårn ja ni fattar, tufft läge.
Kanske dags att köpa en friggebod istället.


Dagens Tysonvikt: 6.1 modiga kilon väger "plutten", kanske det har blivit lite extra godsaker så här över helgerna som förklarar några gram. Pappa Texas han väger 7.7, så nu är det inte mycket som diffar våra två snyggingar.

1 kommentar:

  1. Lovis maxar med 4,3... Söt som en prinsessa. Nu finns också bilder på Liza... www.nattrajens.se Vilket gäng! MVH Falun

    SvaraRadera